Unngå startvansker i kulda

Problemene kommer med kulda. Vært forberedt. Foto: Cato Steinsvåg
Problemene kommer med kulda. Vært forberedt. Foto: Cato Steinsvåg
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med enkle grep kan du slippe kalde opplevelser. Her er rådene for bilhold i ekstremkulda.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kulde er det samme som trøbbel for bilistene. Bare de tre siste døgnene har Viking Redningstjeneste assistert 3.000 bileiere med typiske problemer relatert til kulde. Men hvilke problemer er det som typisk kan relateres til kulde?

Startvansker

– Vi legger merke til at mange bileiere opplever flatt batteri i kulden, sier Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring, som benytter Viking Redningstjeneste som samarbeidspartner. Flatt batteri utgjør faktisk størsteparten av alle henvendelser i de kalde periodene. Batteriet er å anse som en slitedel, og har begrenset levetid.

I tillegg trenger batteriet vedlikehold, og det er her det slurves mest blant bilførerne etter vår mening, sier Mollestad.

Slik vasker du bil i kulda

Flere utfordringer

Et sett startkabler bør være på plass i bilen i vinterhalvåret. Et sett startkabler bør være på plass i bilen i vinterhalvåret.

Men det er ikke bare startproblemene som kommer i kulden. Et hyppig problem er det som kan kalles motorfeil. Dette fordi man får en feilmelding ved at en varsellampe begynner å lyse, eller at motoren indikerer på andre måter at det er noe galt. I verste fall får man motorstopp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mollestad oppfordrer også alle bileiere til å være nøye med å sjekke frostveske og oljenivå, alternativt bytte til en tynnere olje som er bedre egnet i kulde.

Les også: Sjekk alt som flyter

De vanligste grunnene til behov for assistanse:

  • Startvansker (flatt batteri og lignende): 25 prosent
  • Motorfeil (Lampevarsel, eller at motor skurrer) og motorstopp: 18 prosent
  • Utforkjøring/fastkjøring: 14 prosent
  • Punktering: Syv prosent

Ikke glem: Skrap vinduene

Foruten disse hyppigste punktene deler Mollestad også villig vekk noen av sine øvrige råd for mindre problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motorolje: Den skal være ny og fersk! Det reduserer faren for motorhavari. Bruk riktig olje, hvilken type du skal bruke står i instruksjonsboka.

God sikt i kulda: Saltede veier gir oftere dårligere sikt. Husk også nok spylervæske, og at frontruta er fri for steinsprutskader. Vask vinduene jevnlig - også innvendig!. Trafikkfilm reduserer sikten i sola, og du unngår også lettere dugg med rene bilruter.

Batteriet: Sjekk batteriets tilstand og ladekapasitet før du kjører avgårde! Husk at batteriet blir kjappere utladet i kulda. Ha gjerne med batterilader på langtur om du har et dårlig batteri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjølevæske/frostvæske: Kontroller kjøleveske/frostveske. Det gjør at motoren din bedre tåler kaldt vintervær.

Når varsellampene lyser: Hva betyr de?

Andre tips i ekstremkulde:

– Dører har en tendens til å fryse fast. Bruk låsolje på dårlås og silikonstift på dørlistene. For bedre veigrep kan det være lurt å vaske dekk. Husk også rett trykk i dekkene.

– Skal du på langtur og kjøre over fjellet? Her kan både vær, vind og føreforhold skape vanskeligheter på veien. Husk å pakke med deg spade, pledd, varme klær, mat og nok drikke.