
Muhammed-karikaturer nå igjen?
I oppveksten hørte jeg ofte at det i noen land regnes som uhøflig å peke undersålen av skoene mot andre mennesker. Jeg tenkte da at jeg skulle unngå å ha beina i kors, dersom jeg noensinne skulle reise til et asiatisk land. Ikke fordi jeg fryktet reaksjoner, men fordi jeg ikke hadde ønske om å støte noen.
Jeg er dypt skuffet over at forlaget Cappelen Damm, med deres forlagsredaktør Anders Heger, vurderer å trykke de omstridte Muhammed-karikaturene i den norske oversettelsen av boken ”Taushetens tyranni”. Boken er skrevet av tidligere kulturredaktør i Jyllands-Posten, Flemming Rose.
En ting er sikkert med disse karikaturene og det er at de oppleves svært støtende for svært mange mennesker, de gjør dem rett og slett vondt. Verdenssituasjonen er slik at trykking av karikaturene skaper motsetninger og bringer ufred.
Selvsagt skal ingen påtvinges noen som helst slags atferd. Menneskets frihet og autonomi er grunnleggende viktig. Disse verdiene har best levekår dersom vi viser toleranse for forskjellighet og tar hensyn til hverandre. Krenkelser er derimot ødeleggende. Vold er overgrep, og drap er den verste forbrytelse et menneske kan begå.
Terror/krigshandlinger er jeg altså sterkt i mot. Dette er så selvsagt at det føles galt å i det hele tatt nevne det, men det bringer meg til å nevne et viktig virkemiddel for denne holdningen:
Gi næring til moderate krefter, ikke hell bensin på bålet til ekstremister.
Forlagsredaktør Anders Heger argumenterer med at det er én måte å møte truslene om terror på, og det er å fortsette nøyaktig som før. Altså fortsette å trykke karikaturene.
Dette fremstår som en holdning uten forbehold til folks følelser og uten forbehold til den gjeldende verdenssituasjonen der "Vesten" er i "Østen" med sitt krigsarsenale og daglig dreper mange mennesker, både sivile og krigførende.
Holdningen som Heger her utviser, fremstår som blottet for toleranse og empati. Ytringsfriheten er den hellige ku, men etter mitt syn totalt misforstått.
Dersom Muhammed-karikaturene nå igjen trykkes, så har ekstremistene vunnet og de moderate krefter har tapt. Da forholder Anders Heger seg heller til de ytterst få galningene som planlegger terror, enn til de millioner fredelige muslimer som opplever seg krenket av karikaturene.
Når man først vurderer å begå en slik kollektiv krenkelse: Hvorfor ikke reise til Thailand og snakke nedlatende om deres kongelige? Hvor er ytringsfriheten når majestetsfornærmelser straffes?
Hvorfor ikke invitere en Holocaust-fornekter? Eller tilby talerstol til en jødisk som ønsker monopol på Holocaust-fortellingen og helst fornekte romfolkets skjebne der?
Og når det gjelder ytringsfrihet: Hvorfor konfronteres ikke Fremskrittspartiet oftere med at de var glødende forkjempere for blasfemi-paragrafen (for den kristne guden) frem til striden om karikaturene kom (med krenkelser av den muslimske)? For da ble de plutselig glødende motstandere av blasfemi-paragrafen!
(Det samme partiet er glødende tilhengere av kristne friskoler og glødende motstandere av muslimske friskoler og de er for å forby hijab, men ikke andre religiøse symboler.)
De som ønsker motsetninger fokuserer først og fremst på emblemer, mindre på gjerninger.
Og hva med Senterpartiets sterke ønske om å få tilbake blasfemi-paragrafen?
Kanskje Anders Heger som motsvar vil krenke den kristne guden på Senterpartiets neste landsmøte, i ytringsfrihetens navn?
Hva med å fyre av noen rasistiske eller antisemittiske gloser, der slikt er forbudt? Vi er vel tilhengere av ytringsfrihet på prinsipper og ikke på premisser?
Reiser dere også gjerne ned og peker skosålen mot de lokale på Fiji, eller hvor det skulle være at de finner slikt krenkende?
Neppe! Det er til enhver tid kun noen utvalgte grupper som det er godtatt å støte.
Hva er den mest ønskelige reaksjon? At noen tar igjen med samme mynt og brenner det norske flagget (med det kristne symbolet i) i ytringsfrihetens navn, for slik å være på lik linje?
Eller at noen sinnsforvirrede begår terrorhandlinger på norsk jord, slik at tullinger kan fortsette å påstå at drapene er legitimert i en av de store verdensreligioner? Hvilket de aller, aller færreste muslimer kjenner seg igjen i.
Jeg har alltid holdt Anders Heger høyt, han har i årevis vært et sterkt pluss for vårt samfunn. Virkelig! Men blir trykkingen av disse karikaturene gjennomført, er jeg redd han kan gå ned i minus og blir der. I gjerningers sum.

Barns beste
Lesernes kommentarer
Øyvind Midteng
1. januar 2011 - 13:31
Om knefall for de intolerante
Det du kaller "moderate krefter" er i realiteten de som er feige og gjør knefall for det intolerante tyranniet som er ekstremistisk islam, og som med sitt knefall allerede har gitt avkall på ytringsfriheten (og dermed retten til selv å bestemme over sine egne liv).
Det ville være helt unaturlig å gi ut en bok om Mohammed-karikaturstriden uten å også vise hvilke tegninger det dreier seg om. Hadde man så gjort ville det være det samme som å IKKE benytte seg av den ytringsfriheten man med det å gi et en bok i det hele tatt uttrykker at man støtter/forsvarer, ettersom man ville uttrykt at man har latt seg true til taushet på ett område.
Et Karl Popper-sitat som oppsummerer problemstillingen: "Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them… We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant".
Skal man gi ut en bok om denne problemstillingen (hvilket vil være en naturlig sak å gjøre, ettersom det er en avgjørende problemstilling i vår tid) MÅ tegningene trykkes. Det er dette som er bakgrunnen for at forlaget trykker dem på nytt.
Jan Pedersen
1. januar 2011 - 14:02
Toleransens paradoks
Den kulturtoleranse som det manes til i borgerartikkelen er i prinsippet en god betraktning, men at Cappelen Damm trykker Mohammed-karikaturer i en bok som i utgangspunktet er ment for et vestlig marked, bør absolutt ikke utgjøre et problem, ei heller for muslimer.
Leif E Østli
1. januar 2011 - 20:29
Bra skrevet
Islam blir den store taperen, da denne relgionen, blir seende ut som en fryktskapende ideologi.
Håkon Albert Olaussen
1. januar 2011 - 13:40
Ytringsfrihet.
Willy Karlsen
1. januar 2011 - 15:17
Ytringsfrihet
1. januar 2011 - 14:47
Jeg liker godt det du har skrevet.
Willy Karlsen
1. januar 2011 - 15:22
Høfelighet
Frida FREDRIKSEN
1. januar 2011 - 14:50
Enig.
I andre sammenhenger blir det tatt hensyn til overtramp og krenkelser som bla det Arild Knutsen nevner.
Jan Pedersen
1. januar 2011 - 18:38
og hvor lenge
Det har nok vært i ganske mange år før noen engang hadde tenkt tanken på å lage karikaturer av Muhammed. Helt siden korstogene har kristne og jøder vært forfulgt av muslimer, så å gi muhammedkarikaturene skylden for en gryende islamofobi er i det minste historieløst å antyde. Karikaturene var en KOMMENTAR til et allerede voksende verdensproblem, og ikke som en del muslimer narrer oss til å tro, årsaken.
Dessuten er den kristne kirke - og jødene med - daglig herset med og gjort narr av i humorens navn. Heldigvis.
Det må være måte på hvor tolerante og naive vesten skal være.
Frida FREDRIKSEN
2. januar 2011 - 14:38
Det var engang......
Det som er mitt poeng i denne debatten er at YTRINGSFRIHETEN bør/må gjelde i ALLE sammenhenger eller hva.....??
Dermed sier JEG IKKE at vi skal la oss undertrykke av andres meninger og levesett.Det blir for meg en annen debatt.Jeg ser stor forskjell på å si NEI! og være uenig,enn og trampe på andres tro/religion.Krever vi respekt må en også vise det selv.
Jan Pedersen
2. januar 2011 - 16:44
på samme måte
Det ligger en usagt forutsetning i vår kultur at alle samfunnslag kan fremme, men også må tåle kritiske ytringer om sine prinsipper og overbevisninger. Rett og slett fordi det er det som er med å sikre en sunn samfunnsutvikling.
WikiLeaks burde objektivt sett strengt tatt vært en større utfordring til ytringsfrihetens vilkår enn noen politiske kommentarer i form av avistegninger.
Frida FREDRIKSEN
4. januar 2011 - 17:07
Har evne til å se forskjellen...
Disse tegningene handler ikke for meg om ytringsfrihet men heller om hvor langt en kan" tøye strikken" før noen reagerer.
Men som alltid.Vi mennesker har forskjellige oppfatninger.Latterligjøring av mennesker(som her muslimenes profet) er en godt kjent HERSKETEKNIKK.
1. januar 2011 - 16:38
Takk for en sakelig og bra skrevet artikkel
Jeg merket meg bl. annet at du skriver : - "En ting er sikkert med disse karikaturene og det er at de oppleves svært støtende for svært mange mennesker, de gjør dem rett og slett vondt. Verdenssituasjonen er slik at trykking av karikaturene skaper motsetninger og bringer ufred".
Ja det er akkurat det som er sakens kjerne. Hvorfor skal man på liv og død provosere millioner av mennesker ved å håne deres tro.
Dette har ingen ting med pressefrihet å gjøre. Det er heller ingen heltedåd av den danske tegneren. Han ønsker bare oppmerksomhet, og setter menneskeliv på spill.
Det finnes endel syke ekstremister som vil bruke dette som et påskudd til å utøve terror. Dette kan skje når som helst. Er det virkelig verdt det ?
Roger
Peter Hagen
1. januar 2011 - 17:13
Islam og ytringsfrihet
konfrontere ytringsfrihet og kvinnens likestilling, for der vil aldri islam
kompromisse, sier hun. Så ubehagelig er valget, men verre er at hun mener Europa allerede har tapt, fordi vi signaliserer at vi gir bort både
ytringsfriheten og godtar undertrykking av kvinner. I toleransens navn.
Leif E Østli
1. januar 2011 - 20:36
Bra skrevet
Israel ettete Daniel
2. januar 2011 - 12:40
så ærlig skrevet. Eu må være
Hans Thomassen
1. januar 2011 - 18:28
Skal vi avslutte "komedien"?
Der burde alt ha stanset; lest, ledd og glemt!
All denne ny-trykkingen for å terge noen hårsåre muslimer blir bare for dumt. Vi vet at vi har ytringsfrihet så det behøver vi ikke bevise med å trykke mer eller mindre gode tegninger. De omtalte var ihvertfall ikke mer av Muhammed enn av Mustafa. Eller? Noen som vet?
La oss bli voksne og finne noe annet å krangle om. Burka og neqab?
Forøvrig finnes det på nettet et stort utvalg av ganske motbydelige tegninger av og med jøder.
1. januar 2011 - 19:08
Det som "tolerante" mennesker
Disse Muhammedtegningene er bare et påskudd til konfrontasjon. Disse kreftene må alltid ha en felles fiende for å samle hordene. Derfor er hele vesten utpekt som fiende. Vesten skal beseires med infiltrasjon og knebles med terror, og dem har god kustus på hordene. Ingen muslimer går ut og tar avstand fra terroren som utføres. Det finnes masse tegninger av Muhammed som er tegnet av muslimer i muslimske land, men disse hører en ikke mye om.
Kocovo har dem erobret. På Fillipinene krever dem sin egen stat. Ingen ikke-muslimske tør å bevege seg inn i deres område.
Hvor lenge skal det gå før vi har lignende tilstander her? Vi er på god vei allerede.
Spørsmålet er om de skal røykes ut nå, eller utsette det til de er i flertall?
Asbjørn Kongsness
2. januar 2011 - 9:30
Glimrende !
Svein Haugan
2. januar 2011 - 10:46
Hvo langt skal vi rygge for trusselen fra ekstreme muslimer?
Yttringsfriheten er en forutsetning for vårt demokratiske styresett! Skal vi, av hensyn til en ekstrem minoritet gi avkall på den? Jeg mener nei! Jeg trekker paralellen til Chamberlain´s knefall fo Hitler i the Munich Agreement, 1938. Og vi vet alle hva den førte til!
At vi, ved å gi etter for fanatismen, kan spare liv på kort sikt er sannsynligvils korrekt. Men hva blir konsekvensene på lang sikt?
Jeg blir dypt oprørt over terrorhandlinger som rammer uskyldige mennesker. Og jeg har kun forakt for de som søker å utnytte relgiøse følelser til å fremme sine politiske agendaer. Det være seg i USA elle den Islamistiske verden. Så opprørt ble jeg at jeg skrev følgende etter bombingene i London. http://sveinhaugan.com/?cat=9 De høyere makter.
Manipulasjon av menneskesinnet i relgionens navn er noe vi bør bekjempe på alle plan etter min oppfatning
Svein Haugan
2. januar 2011 - 10:47
De Høyere makter
De forbannede høyere makter!
Som sletter fornuft og moral
og tanker på lidelser, død og savn
Maktenes mål blir barnets grav
og mennesket ikke til gavn,
-får frem det hat vi forakter.
Tidenes lærdom vi overser !
Smart søker ledere makten å nytte
i folkebedragets moderne kunst.
Med media blendet av lykke
ved ledernes råskap, -vist i brunst
i farge på skjermene, -mens vi ler.
En sorg kommer aldri alene!
Får følge av savn, lengsel og smerte
gir grobunn for hat og nye krav.
Maktene gleder seg i sitt hjerte
når nye disipler til våpen tar
flere, yngre, – lette til død å lede.
Skap oss en verden uten fakter!
Barnet bør ha, – ja trenger et liv
i fred, med lek og frihet fra frykt.
Gi gutten, – ja alle, en sunn ny giv
en verden god, – hvor livet er mykt.
Knus de forbannede høyere makter
Jorunn Layla Salberg
2. januar 2011 - 11:59
Abid Raja og dialog
2010 var i så henseende et år hvor friheten til å ytre seg ble satt på prøve. Muslimske debattanter blir brakt til taushet. Antiterrordemonstrasjoner viser svært liten oppslutning fra den muslimske befolkning.
Derfor trenger vi en Anders Heger m.flere og Ayaan Hirsi Ali m.flere som ikke lar seg diktere av de ekstreme kreftene.
Toleranse og lojalitet kan vise seg å bli en møllestein rundt halsen på vår sivilisasjon. La oss knuse "de forbannede høyere makter" som en av kommentatorene uttrykker det. La året 2011 bli et år hvor flere tør å gå mot "strømmen og frykten"
2. januar 2011 - 14:58
Da regner jeg med
Terje Jakobsen
2. januar 2011 - 15:46
Historie løst.
Jorunn Lauvstad
2. januar 2011 - 15:54
En meget bra artikkel!
Det er forskjell på å bruke argumenter og å slå folk under beltestedet. Ytringsfrihet har med argumentasjon å gjøre, ikke med å ydmyke andre mennesker. Når noen muslimer bruker stygge ord om den norske kulturen, er det selvsagt all grunn til å slå hardt tilbake. Noe helt annet er det å harselere med det de har som livsplattform, religionen.
Jan Pedersen
2. januar 2011 - 16:33
Nei, det er ikke noe helt annet.
Dette til tross for at alle de nevnte er "livsplattformer" for en stor del av verdens befolkning.
Det er derimot ikke grunn til å slå hardt tilbake om muslimer sier stygge ord om norsk kultur. Det er grunn til å slå hardt tilbake dersom de har til hensikt å begå kriminelle handlinger de mener seg berettiget til pga. at noen har sagt, skrevet eller tegnet nedsettende om islam eller muslimsk "tradisjon".
Jorunn Lauvstad
2. januar 2011 - 16:38
Harselere
Det å ta avstand fra vold er en selvfølgelighet, så jeg brukte ikke tid på å nevne det.
Jan Pedersen
2. januar 2011 - 16:53
Du har ikke sagt det
Dersom det tilligger en avistegners eller forfatters livssyn eller livsanskuelse at ytring bør være fri, er det da riktigere at deres overbevisning skal endres utenfra med trusler om vold?
Jon Anbakk
2. januar 2011 - 17:09
jeg
Jan Pedersen
2. januar 2011 - 19:47
ikke provokasjon
Så hvem det er som driver blasfemi og provoserer tar jeg gjerne en dyperegående debatt på...