Unngå valutafellen i utlandet
Ifølge Forbrukerrådet lar fire av ti nordmenn seg lure til å betale mer enn de trenger når de tar ut penger eller betaler i utlandet. Foto: AP / NTB scanpix. Les mer Lukk
Utenlandsturen kan bli ekstra dyr dersom du ikke er oppmerksom på et snedig valutatriks som brer om seg i butikker, restauranter og minibanker i utlandet.
Dersom du får spørsmål om du vil betale i lokal valuta eller i norske kroner, bør svaret ditt alltid være det samme: Betal i lokal valuta.
Lurespørsmålet du kan bli stilt dreier seg om «dynamic currency conversion».
– Unngå å veksle om der og da. Velg «without conversion» i minibanken, er rådet fra fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.
Les innlegget: Slik bruker du kredittkortet smart i utlandet
Langt høyere gebyr
Dersom du velger egen valuta blir det nemlig lagt til et gebyr som kan være rundt 6-7 prosent av varens pris. Disse prosentene deler kortutbyderen med butikken eller restauranten. Dersom du i stedet går for lokal valuta, vil et typisk gebyr ligge rundt 1-1,5 prosent. Det er gebyret din egen bank tar for å veksle om basert på betalingskortenes standardkurs.
– Så godt som alltid er veksling til norske kroner det dyreste alternativet. Men dessverre blir folk blir villedet av piler, flagg, farger og feilaktige advarsler til å velge den dårligste valutakursen, sier Jensen.
Les også: Konfronterer Prahas utspekulerte valuta-svindlere
Mange lar seg lure
Ifølge Forbrukerrådet lar fire av ti nordmenn seg lure til å betale mer enn de trenger når de tar ut penger eller betaler i utlandet.
I en undersøkelse fra 2017 ble et Norstat-panel på tusen personer bedt om å ta stilling til hvordan man får best kurs i utenlandske minibanker. Resultatet var at så mange som 36 prosent lar seg lure til å betale mer enn de trenger fordi de går for det dyreste alternativet og velger pengeuttak med «conversion».
Ifølge Jensen legger utenlandske minibanker og betalingssystemer opp til at du skal velge å belaste i norsk valuta. Dermed gjemmes det rimeligste alternativet ofte bort.
– Husk ordet «conversion», og velg det alltid bort, lyder det klare rådet fra fagdirektøren i Forbrukerrådet.
Les også: Ben så minibank-fella akkurat i tide