Småbutikkene kan bli Black Fridays tapere
På Vestby utenfor Oslo var det kamp om de beste tilbudene da butikkene åpnet fredag, men Black Friday har trolig lite å si for det samlede forbruket. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Les mer Lukk
En analyse fra VardeHartmark viser at små spesialbutikker kan bli taperne når kjeder og nettbutikker går offensivt ut ved inngangen til høysesongen i varehandelen, skriver Dagens Næringsliv.
– Black Friday er ikke et spill både kundene og butikkene kan vinne, sier handelsekspert Reidar Mueller i VardeHartmark. Han mener handelsfenomenet passer de store best, mens små og pressede aktører ender opp som taperne.
– Handelsmaniet i november har sin pris. Vi anslår at bransjen blør rundt en halv milliard kroner av sårt trengt inntjening. Dette skjer i en bransje som allerede sliter med å holde marginene positive, sier Mueller. Faghandelen omsetter for rundt 220 milliarder og har en margin på tre prosent.
Mueller sier tall fra i fjor viser at mye av den ekstra handelen på Black Friday førte til mindre julehandel. Det er i tråd med det flere økonomer sier om at det er andre faktorer som påvirker det samlede forbruket.
– Jo mer vellykket «Black Friday» blir, desto svakere tror jeg julehandelen i desember blir. Utsiktene for privat konsum er ganske mørke, fordi utviklingen i husholdningenes kjøpekraft er så svak, sier sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika.