Brennhet måned for issalget
Your browser doesn't support HTML5 video.
Østlandet har hatt godvær i flere uker, og nå har knallsommeren nådd hele landet. Temperaturen har vært oppunder 30 grader flere steder, og salget av iskrem har skutt til himmels.
− Det er jo veldig fint vær, og folk har ferie og koser seg, sier Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør i Hennig-Olsen til NTB. Han forteller at issalget i juli har vært svært godt.
− Den siste måneden har vært fantastisk. Jeg tipper vi setter ny rekord i juli i år, uten at jeg har konkrete tall, sier Hennig-Olsen.
Også Diplom-Is melder at finværet har gitt en økning i issalget.
− Det har gått veldig, veldig bra. Vi ligger langt over fjoråret, bekrefter drifts- og distribusjonsdirektør Jan Kåre Midthjell.
Både mai og juni har vært gode måneder, men også for Diplom-Is skiller juli måned seg særlig ut.
− Vi har hatt en vekst på i hvert fall 20 prosent denne måneden, sier han.
Les også: Disse isene liker barna best
Italiensk er lettere
Det eneste som kanskje begrenser inntaket av is for noen, er vissheten om antall kalorier i hver skje. Løsningen på det kan være å velge hjemmelaget − i hvert fall hvis vi skal tro daglig leder av iskrembaren Paradis Gelateria på Tjuvholmen i Oslo, Alfonso Pepe.
−En av fordelene med hjemmelaget italiensk iskrem, eller gelato, er at det er en ferskvare med færre kalorier enn industriis, sier han.
−Det er ikke bare godteri, men ordentlig mat, og du kan faktisk erstatte en lett lunsj med en italiensk is, forteller Pepe.
Den daglige lederen har i likhet med de store norske isprodusentene merket seg juli som salgstopp for iskrem i år.
−Det gode været har gitt salget et kick, bekrefter han.
Han understreker samtidig at den 18 måneder gamle iskrembaren også har hatt riktig markedsføring, for det er ikke bare i solsteken iskjøperne strømmer til − mange av kundene kommer rundt klokken elleve om kvelden.
Les også: Slipper sommerjobb etter app-suksess
Nordmenn mer utradisjonelle
Det lages fersk is hver dag på Paradis Gelateria, og med alt fra barnefamilier til advokater blant kundene, tilbyr iskrembaren for øyeblikket 22 forskjellige smaker, i tillegg til softis og yoghurtis.
Før var nordmenn veldig tradisjonelle i sine isvalg, med jordbær, vanilje, sjokolade og pistasie som klassikere, ifølge Pepe. I det siste har imidlertid vanene endret seg.
− Nå tør folk å stole på oss når vi foreslår andre smaker, forteller den daglige lederen, som mener det å spise is i stor grad handler om nostalgi.
− Det skal være positivitet rundt det å spise is, det skal vekke barnet i deg, sier Pepe.
Venninnene Karin Stenberg og Anne-Lise Nielsen fra Nesodden hadde tirsdag slått seg ned utenfor Paradis Gelateria med hver sin is med rom- og rosinsmak og tilhørende kaffe, i ly for den stekende solen.
− Det var kjølig og fint her, og isen var veldig god, sier Stenberg, og får medhold hos Nielsen.
−Jeg pleier egentlig ikke kjøpe is, men gjorde et unntak i dag, sier hun.