Klager på Statoils reklamefilm

Framtiden i våre hender mener Statoil bryter markedsføringsloven i sin nye reklame. Faksimile fra reklamefilmen. Les mer Lukk

Framtiden i våre hender ber Forbrukerombudet om å stoppe Statoils reklamefilm om det norske oljeeventyret. Organisasjonen mener den både er villedende og at den er rettet mot barn.

Det er i en TV-reklame der en far forteller eventyr til sin datter at organisasjonen mener oljeselskapet går over streken.

– Reklamen er utformet mot barn, med godnatteventyr og animasjon som virkemidler og Framtiden i våre hender mener Statoil framstilles som et selskap som leter etter skatter som verden trenger for å fungere, mener leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Han mener Statoil bryter markedsføringslovens paragraf 7 om villedende handlinger, og paragraf 19 om særlig beskyttelse av barn.

Organisasjonen krever derfor at Forbrukerombudet fatter et vedtak om forbud mot videre bruk av TV-reklamen.

Les flere nyheter