Twitter gir abonnementstjeneste en ny sjanse

Twitter vil gjøre et nytt forsøk på innføre abonnementstjenesten der man kan betale for det blå merket såkalte verifiserte kontoer har. Arkivfoto: Noah Berger / AP / NTB Les mer Lukk

Twitter vil gjøre et nytt forsøk på innføre abonnementstjenesten der man kan betale for det blå merket såkalte verifiserte kontoer har.

De som er villige til å betale åtte eller elleve amerikanske dollar i måneden vil få innleggene sine på Twitter mer synlige, se mindre reklame, kunne redigere innlegg og få mulighet til å legge ut lengre videoer, melder selskapet i en tweet.

– Takk for tålmodigheten mens vi har jobbet med å gjøre Blue bedre, skriver selskapet.

Tjenesten blir tilgjengelig fra og med mandag.

Andre forsøk

Et forsøk på å innføre abonnementstjenesten ble gjort allerede for en måned siden etter at Tesla-sjef Elon Musk tok over selskapet. Men tjenesten ble raskt stengt ned, da folk brukte den til å utgi seg for andre, blant annet offentlige personer og selskaper.

I tillegg til abonnementstjenesten, som har navnet Twitter Blue, skal det innføres et merke i gull for kontoer brukt av bedrifter. Senere vil også myndigheter, og kontoer som tilhører internasjonale organisasjoner få et grått merke.

Å få et blått merke på kontoen sin for å indikere at man er verifisert av Twitter har tidligere vært gratis, og forbeholdt offentlige personer og selskaper for å hindre etterligning og desinformasjon.

Forskjellig pris

Prisen på elleve dollar i måneden, omtrent 110 norske kroner, gjelder for de som betaler gjennom Apples IOS-system. De andre vil betale åtte dollar i måneden, omtrent 80 kroner.

Twitter oppga ikke umiddelbart noen forklaring på prisforskjellen mellom Apple-brukere og andre. Flere medier har meldt at det handler om at selskapet vil oppveie for gebyrer ved å selge abonnementer gjennom Apples App Store.

Musk kjøpte Twitter i oktober. Siden har han gitt store deler av ledelsen og medarbeiderne sparken. Abonnementstjenesten er Musks forsøk på å skaffe selskapet en inntektskilde utenom reklame.