Desperate minutter etter jagerflykrasjet: – Ser dere en fallskjerm?

Your browser doesn't support HTML5 video.

Desperate minutter etter jagerflykrasjet: - Ser dere en fallskjerm? Les mer Lukk

Et jagerfly har styrtet i Blekinge i Sverige etter en kollisjon med en fugl. Piloten skjøt seg ut og er i sikkerhet.

Försvarsmakten opplyser at piloten tirsdag formiddag varslet at han hadde kollidert med en fugl, før han deretter skjøt seg ut av flyet.

- Jeg ser ikke verdiene så bra, var det siste piloten sa til tårnet, etter å ha fått klarering for innflyving til å lande. Sekunder senere kolliderte han med fuglen.

Hør radiokommunikasjonen i videoen øverst.

Ulykken skjedde cirka klokken 9.45. Et redningshelikopter var på stedet der mannen landet rundt 15 minutter senere, opplyser pressesjef Philip Simon ved Försvarsmakten.

Det ble holdt en pressekonferanse angående ulykken tirsdag ettermiddag. Se utdrag her.

Your browser doesn't support HTML5 video.

Svensk jagerfly kolliderte med fugl og styrtet Les mer Lukk

Kolliderte i 1.000 meters høyde

Flyet, som var av typen Jas 39 Gripen, befant seg i rundt tusen meters høyde da kollisjonen med fuglen fant sted.

Ulykken skjedde nord for Ronneby flyplass i Blekinge, sørøst i Sverige.

Det brenner der flyet styrtet, og brannen har spredd seg. Redningstjenesten ber folk holde seg unna området for ikke å puste inn helseskadelig røyk.

Ifølge en svensk ekspert er de fleste flymotorer ubeskyttet mot kollisjoner med fugl da beskyttelsesutstyr vil kunne forstyrre luftstrømmene under flyvning.

Ekspert: – Enorme krefter

– Det høres naturligvis absurd ut at et krigsfly som er utrustet for tøffe tak kan havarere på grunn av en fugl. Men det er faktisk slik at en større fugl som suges inn i motoren, kan ødelegge motoren. Det er enorme krefter, sier flysikkerhetskonsulent Hans Kjäll, som tidligere har jobbet innen Luftfartstyrelsen, til SVT.

Han viser til at slike kollisjoner skjer i høy hastighet og at det nærmest er umulig å unngå.

– Antageligvis hører man et smell idet fuglen suges inn og ødelegger motorens arodynamikk. Da får man feilindikasjoner på kontrollpanelet og har mulighet for å ta en beslutning om hva man skal gjøre, forklarer eksperten.

– Det var totalhavari

Pressesjef Philip Simon ved Försvarsmakten sier at det viktigste nå er å ta seg av flygeren.

– Akkurat nå tar vi oss av flygeren og passer på at han får den støtte han trenger, sier Simon.

Et øyenvitne forteller at han så flyet styrte i terrenget.

– Det var en kollisjon med en fugl da flyet var på vei tilbake, og det havarerte i forbindelse med at det skulle lande. En stor røyksøyle kunne sees fra ulykkesstedet etter styrten. Det var totalhavari, og det var en stor røyksøyle, sier øyenvitnet til avisen.

SE VIDEO: Et F-16 kolliderte med fugler på Kjeller flyplass i mai:

Your browser doesn't support HTML5 video.

F-16 kolliderte med fugler – måtte nødlande