Norsk Tipping vurderer å trekke seg som Tippeligasponsor

TREKKER SEG: Norsk Tipping vurderer å trekke seg sponsor av eliteserien. (Illustrasjonsfoto: Scanpix). Les mer Lukk

Norsk Tipping sier nedgangen i TV-seere er i overkant av de fryktet. Spørsmålet er om tippeselskapet blir med videre som sponsor av eliteserien.

Norsk Tipping har vært ledende sponsor av norsk fotball i 65 år. I 22 år selskapet kjøpt navnerettighetene for eliteserien.

Det er Dagbladet som omtaler saken fredag.

Først etter harde forhandlinger ble partene enig om en ettårig forlengelse av avtalen i fjor. I underkant av 70 millioner skal avtalen være verdt. Allerede i år blir det nye forhandlinger.

– Men det er klart at seertall både på banen og foran skjermene eventuelt vil bli tema, sier Norsk Tippings direktør for kommunikasjon og strategi, Einar Busterud til Dagbladet.

Les også: Fotballens eget ansvar

Han innrømmer at overgangen til betalingsfjernsyn var en del av forhandlingene i fjor høst, men vil ikke forskuttere årets forhandlinger.

– Det må være et tankekors for fotballen generelt, ikke bare som sponsorobjekt. All idrett er avhengig av publikumsoppslutning, ikke bare på tribunene, men også gjennom seertall på TV, sier Busterud.

6 av 8 eliteseriekamper ble flyttet fra TV 2 til C More foran denne sesongen. TV 2 sender to kamper, men har ikke lenger ukens toppkamp.