Konkurranseutsetting av tog ble for stor jobb
Trafikken på Dovrebanen er blant togstrekningene samferdselsministeren vil ha ut på anbud. Foto: Per Erik Knive / NTB scanpix Les mer Lukk
– Samferdselsdepartementet har tatt seg vann over hodet gjennom å vedta jernbanereformen uten høringer og konsekvensanalyser og uten involvering av de ansatte. De erkjenner nå at jobben ble for stor, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund til NTB.
Les også: Solvik-Olsen i uvisse om NSBs pensjonsforpliktelser
Utsatte pakker
Tidligere denne uken annonserte samferdselsministeren at anbudskonkurransen om persontrafikk på jernbanenettet blir utsatt. Solvik-Olsen oppnår ikke målet om å få lagt ut togruter på anbud før valget.
Den såkalte Trafikkpakke Sør, som omfatter persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen skal ikke lenger ut på anbud fra 3. februar, men i løpet av våren. Togtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen tidligst operative ved utgangen av 2019.
– Vi trenger litt mer tid enn opprinnelig tenkt, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Fri Fagbevegelse tirsdag. Overfor VG antyder Solvik Olsen at hovedgrunnen er at omorganiseringen i et nytt jernbanedirektorat, ikke har fått satt seg.
Større oppgave
– Det handler om mye mer enn praktiske ting som må være på plass i de nye utskilte selskapene. De enkle organisasjonsmessige grepene regjeringen så for seg, viser seg å innebære mye større oppgaver og praktiske løsninger som nå ser annerledes ut en de hadde sett for seg, sier forbundslederen i Jernbaneforbundet.
Opposisjonspolitikere i Ap og Senterpartiet gleder seg også over forsinkelsene.
– Om vi kommer i regjering, kan man forberede seg på at det ikke blir anbudsutsetting, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli til Klassekampen. Marit Arnstad (Sp) ser også for seg at et annet flertall etter stortingsvalget kan vurdere og se på disse spørsmålene på nytt.
Positivt og effektivt
– Dette ser lysere ut enn bare for to uker siden.Vi er mest bekymret for oppsplittingen som handler om å privatisere både persontrafikken og vedlikeholdet i hele Bane Nor. Klarer vi å stoppe de to reformene, mener vi at andre grep som er gjennomført kanskje kan bidra til noe som gjør det mer positivt og effektivt å drive jernbane i Norge, sier Janne B. Sæthre.
Les også: NSB varsler kamp om konkurranseutsatte togstrekninger