Rødt fnyser av regjeringens pendlerløfte

Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes kommer med løfter om CO2-rabatt, men vil målrette den mot personer som tjener under 600.000 kroner. Foto: Torstein Bøe / NTB Les mer Lukk

Høyre, Venstre og KrF vil kompensere for økt CO2-avgift ved å heve pendlerfradraget i distriktene. – Står ikke til troende, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Regjeringen har fått knallhard kritikk fra opposisjonen for å gjøre det dyrere for pendlere.

Nå går Høyre, Venstre og KrF til valg på å reversere sin egen politikk.

I klimameldingen har regjeringen sagt at CO2-avgiften skal mer enn tredobles fram til 2030 for å få ned klimagassutslippene.

Når CO2-avgiften øker, blir det dyrere med drivstoff. Den effekten foreslår nå regjeringen å nulle ut for bilister i distriktene.

Målet er at det ikke skal bli dyrere å kjøre bil på bygda.

– Vi må finne gode løsninger fremover som gjør at vi kan få en klimaeffekt uten at vi gjør det vanskeligere og dyrere for folk, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.

Billigere å reise langt

Regjeringens forslag går ut på å kompensere for økningen i CO2-avgiften gjennom å heve skattefradraget for pendlere i distriktene.

Det skal skje på to måter:

* Oppheve halveringen av dagens sats fra 50.000 kilometer. Det betyr at den samme satsen gjelder uavhengig av reiselengde.

* Senke egenandelen fra dagens nivå på 23.900 kroner til 14.000 kroner for folk bosatt i de 300 minst sentrale kommunene.

– Når CO2-avgiften øker, så blir det en økt kostnad, men så kommer dette som en kompensasjon, sier KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad.

Hovedsak for Ap og Sp

Et av hovedpunktene i Arbeiderpartiets hundredagersplan er å øke pendlerfradraget ved å sette ned egenandelen til 15.000 kroner. Også Senterpartiet har økt pendlerfradrag som en hovedsak.

Regjeringen har på sin side hevet egenandelen for pendlere i flere omganger de siste åtte årene.

Solberg svarer slik på om Høyre prøver å tekkes Senterparti-velgere:

– Dette er et argument for at man i distriktene vil få en større belastning av CO2-avgiften fordi det er en del som pendler lengre, det er mindre utbygging av elbil-ladere og færre kollektivtilbud, sier Solberg.

Nuller ut effekten

Venstre-leder Guri Melby mener CO2-rabatten vil bidra til å øke oppslutningen om miljøavgifter. Hun avviser at hensikten er å gjøre det billigere å kjøre bil.

– Det blir ikke billigere å bruke bil i 2022 enn i 2021. Målet vårt er at det skal bli cirka like dyrt hvis du regner med den økte CO2-avgiften, sier Melby.

– Er dette et godt klimatiltak?

– Klimapolitikken skal først og fremst være klimapolitikk. Så må vi ta hensyn til sosial fordeling og distriktene i andre deler av politikken, sier Melby.

Rødt: Ikke troverdig

– Dette utspillet står ikke til troende for fem øre, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Han viser til regjeringens tidligere kutt i skattefradraget for pendlere og kommer samtidig med et spark til Melby, som startet valgkampen med et frieri til byene.

– Senest på Venstres valgkampåpning tidligere denne uka avviste Guri Melby å ta hensyn til distriktene og fordeling i klimapolitikken, sier Moxnes.

Rødt har selv programfestet at partiet vil jevne ut økende CO2-avgifter gjennom en klimarabatt til alle som tjener under 600.000 kroner.

– Dette har regjeringen avvist blankt, sier Moxnes.