Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner
Caroline Berg Eriksen har en av Norges mest leste blogger. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Les mer Lukk
En ny rapport fra det svenske analyseselskapet Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) viser at norske bloggere, youtubere og sosiale medier-profiler i fjor solgte reklame for 237 millioner kroner.
I år er salget ventet å stige med 22 prosent til 289 millioner kroner, skriver Kampanje.
Til sammenligning er det ventet at reklamemarkedet til kino og ukepresse i år vil ligge på i overkant av 200 millioner kroner og 157 millioner kroner.
Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebyråforeningen som har bestilt den nye rapporten om markedet for blogg-annonsering.
– Influenser-markedsføring har nådd en størrelse som kan sammenlignes med andre, godt etablerte kanaler, sier Anfo-sjef Jan Morten Drange til Kampanje.