Nordøstpassasjen åpnes for norsk gasstanker
STORT HAVOMRÅDE: Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land. Dette flybildet er tatt et sted i Barentshavet. Foto: Wikimedia Commons. Les mer Lukk
Russiske myndigheter har gitt den norske LNG-tankeren Ribera del Duero Knutsen, som tilhører rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund, tillatelse til å seile snarveien til Asia.
Ruten gjennom Nordøstpassasjen halverer tiden det tar å seile til Asia, vil dermed redusere kostnadene og fjerner samtidig trusselen fra somaliske pirater.
– Det kommer til å spare mye tid og penger, sier John Einar Dalsvåg i Knutsen OAS Shipping til nyhetsbyrået Dow Jones.
Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land.
Les også: Her går Ousland og co mot Nordøstpassasjen
For et tankskip vil turen ta drøyt to uker, omtrent halvparten av tiden det tar å gå gjennom Suezkanalen. Som følge av isforholdene i Arktis kan Nordøstpassasjen bare benyttes fra juni og oktober, og selv da må skip ledsages av isbrytere.
Ribera del Duero Knutsen er den eneste LNG-tankeren i verden som er klassifisert til å gå i slikt farvann.
Les også: – Vi når ikke togradersmålet
Russland åpnet Nordøstpassasjen for kommersiell skipsfart alt i 1991, men først i 2009 slapp de to første handelsskipene gjennom.
Polisen har minket de siste årene og i 2011 ble det gjennomført 34 turer gjennom Nordøstpassasjen.