Nordøstpassasjen åpnes for norsk gasstanker

STORT HAVOMRÅDE: Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land. Dette flybildet er tatt et sted i Barentshavet. Foto: Wikimedia Commons. Les mer Lukk

Russland har for første gang åpnet Nordøstpassasjen for en norsk gasstanker, melder Norges Rederiforbund.

Russiske myndigheter har gitt den norske LNG-tankeren Ribera del Duero Knutsen, som tilhører rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund, tillatelse til å seile snarveien til Asia.

Ruten gjennom Nordøstpassasjen halverer tiden det tar å seile til Asia, vil dermed redusere kostnadene og fjerner samtidig trusselen fra somaliske pirater.

– Det kommer til å spare mye tid og penger, sier John Einar Dalsvåg i Knutsen OAS Shipping til nyhetsbyrået Dow Jones.

Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land.

Les også: Her går Ousland og co mot Nordøstpassasjen

For et tankskip vil turen ta drøyt to uker, omtrent halvparten av tiden det tar å gå gjennom Suezkanalen. Som følge av isforholdene i Arktis kan Nordøstpassasjen bare benyttes fra juni og oktober, og selv da må skip ledsages av isbrytere.

Ribera del Duero Knutsen er den eneste LNG-tankeren i verden som er klassifisert til å gå i slikt farvann.

Les også: – Vi når ikke togradersmålet

Russland åpnet Nordøstpassasjen for kommersiell skipsfart alt i 1991, men først i 2009 slapp de to første handelsskipene gjennom.

Polisen har minket de siste årene og i 2011 ble det gjennomført 34 turer gjennom Nordøstpassasjen.

Les flere nyheter