Elbilnasjonen Norge - dopet verdensmester

Elbilparken til Norge er formidabel, melder internasjonale medier. Les mer Lukk

Internasjonale medier sprer budskapet om det norske elbileventyret. Heldigvis går ingen utenlandske journalister den norske bilparken nærmere etter i sømmene.

Finansavisen: Det norske elbilsalget er en vakker historie, et eventyr som nå spres verden over via internasjonale medier.

I mars var elbilandelen i Norge 58,4 prosent, en nyhet som ble spredt internasjonalt. En Reuters-artikkel om salgsrekorden ble sitert i medier på alle kontinenter. Noen uker senere la Mercedes-Benz sin internasjonale pressevisning av elbilen EQC til Norge, og flere hundre journalister ble flydd inn til Europas miljøhovedstad.

Alle får høre om vår elbilsuksess. Den ble fortalt i Der Spiegel denne uken. Av kronprins Haakon. «Norwegian Crown Prince Haakon, 45, has been driving an electric car for 15 years and is a champion of renewable energy sources», skrev Der Spiegel.

Det er et hyggelig intervju. Haakon får fortelle at han egentlig ikke er særlig opptatt av biler, men at elbiler har fascinert ham helt siden han var liten og satt sammen fjernstyrte biler. CNBC rapporterer om hvor billig det er å kjøpe Tesla i Norge: «The country’s fourth most popular car is the more expensive Model X, with a list price of $125,000.»

En nettside som kaller seg Inside Scandinavian Business skriver følgende: «Electric cars are now so popular in the Nordic country, that they make up more than half of all new cars sold.»

Mick O’Reilly fra Gulf News har besøkt

SE PÅ OSS: Kronprins Håkon snakker til verden om elbiler. Les mer Lukk

Elbil på dagsorden i Nigeria

Norge, og skildrer tilstanden på Circle K-stasjonen på Gulsvik: «Like another 147.928 Norwegians, Henning, 54, took delivery of his electric vehicle last year.»

Også i Afrika diskuteres Norge. Business Day i Nigeria stiller spørsmål om nigerianere flest bør bekymre seg over utviklingen i Norge: «The fear of what will happen to Nigeria if the world moves beyond oil seems to be becoming a reality as electric cars outsold fossil fuel vehicles for the first time in Norway last month.»

CNN rapporterer også om Norges elbilbølge, basert på salgstallene i mars.

«In March, 18.375 new cars were registered in the country and 10.732 of those were zero-emission vehicles, according to Norway’s Road Traffic Information Council. That’s more than double the number of zero-emission vehicles sold in March 2018».

Stemmer norsk elbilhyllest?

Men stemmer internasjonale mediers beskrivelse av Norge den norske bilparken? Tesla Model X var Norges fjerde mest solgte bil bare for en liten periode, det selges slett ikke 147.000 elbiler i Norge hvert år, den nigerianske oljeindustrien går neppe under selv om elbilsalget i Norge fortsetter og på de fleste Scanpix-bildene av kronprins Haakon ankommer han i en BMW 7-serie. Omtalen av Norge handler om bilsalget i mars måned, som ble sterkt preget av at Tesla utleverte en modell som tålmodige Teslakunder har ventet på i opptil tre år.

Den norske elbilgeneralen Christina Bu ser likevel ingen grunn til å dempe forventningene til Norge. I et intervju med Reuters nylig var hun rimelig sikker på at elbilsalget for hele 2019 ville havne på 50 prosent. «Maybe even pass it, which is pretty amazing», sa hun til verden.

De aktuelle Reuters-saken er gjengitt på en rekke nettsteder verden rundt. Totalt har Norsk Elbilforening registrert 1.200 presseoppslag internasjonalt om den norske elbilrekorden, i perioden mars til mai i år. Og Norge vet å bruke sitt renommé. Både Innovasjon Norge og Visit Norway bruker elektrifiseringen av biler, sykler og ferger i sin promotering av Norge.

Todelt historie om elbilnasjonen Norge

Steinar Juel, samfunnsøkonom i Civita.

En elbilnasjon er uten tvil under bygging. Men historien om den norske bilparken er todelt. På den ene siden har vi det utrolige salget av elbiler, som gjør at elbilbestanden i Norge i skrivende stund har nådd 215.000 biler. På den andre siden har vi fått en sterkt voksende bilpark, med mange store og dyre biler.

Antallet personbiler og varebiler har vokst fra litt over 2,9 millioner i 2008 til 3,7 millioner i 2018, viser tall fra SSB som ble publisert i april. Nordmenn har kjøpt biler over en lav sko. Og vi elsker dieselbiler.

I 2008 var det 597.000 dieseldrevne personbiler i Norge. Ti år senere er tallet nesten 1,3 millioner. Legg til varebilene og antallet dieselbiler i Norge har økt fra 911.000 i 2008 til over 1,7 millioner i dag.

– Jeg skal ikke moralisere, sier Steinar Juel, samfunnsøkonom i Civita.

Hvis nordmenn vil ha to biler, tre biler så må de få lov til det. Hvis de vil ha millionbil, så er det deres personlige valg. Men:

– Det er dårlig samfunnsøkonomi å stimulere til mer bilkjøp slik vi har gjort. Intensjonen fra politikerne har vært å skifte ut bilparken, fra gamle biler med høyt utslipp til nye nullutslippsbiler. Men det som har skjedd er at bilparken har vokst veldig mye.

Det er også dårlig samfunnsøkonomi å lage et avgiftssystem der inntektene faller bort. Det er det som har skjedd, understreker Juel.

– Bompenger er klønete

Gjennom en debatt på Dagsnytt 18 og en kronikk hos vår rosa konkurrent belyste Juel temaet tidligere i år.

Juel påpeker at den gjennomsnittlige engangsavgiften på nye biler som har engangsavgift, er redusert reelt med 40 prosent siden 2005. Dersom man også regner inn at engangsavgiften på nullutslippsbiler er null, er inntektene mer enn halvert.

Det gjennomsnittlige avgiftsnivået på bilhold og -bruk har også falt. «I sum anslås avgiftsinntektene fra bilkjøp, -hold og -bruk i år å bli 25 milliarder kroner lavere enn i 2007 (målt i 2019-priser), selv om det i år vil selges flere biler», har Juel påpekt.

Bortfallet av inntekter herfra har ført til at staten har måttet hente mer penger gjennom bompenger.

– Og bompenger er en klønete måte å hente inn penger på, mener Juel.

– Man bygger en vei basert på en samfunnsøkonomisk analyse, et regnestykke som viser hvordan veien brukes optimalt til nytte for samfunnet. Men så legger myndighetene en veldig høy pris på bruken av denne veien og veien blir mindre brukt. Da har man bommet med regnestykket som lå til grunn for byggingen.

Men hele verden vil ha en bit av vår norske ladegeneral. Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, får henvendelser fra alle verdenshjørner.

– Det er ganske heftig. Jeg deltar på veldig mye, men de aller fleste invitasjonene må jeg si nei til. Alle jeg møter ute i verden kjenner til suksessen i Norge, hevder Bu.

– Det er god reklame for Norge

Hun snakker på telefon fra Sveits. Hun har nettopp vært hovedtaler på en konferanse i Lyon og krysset grensen fra Frankrike. Nå venter et nytt foredrag i Sveits.

– Det er god reklame for Norge. Det som har skjedd hjemme inspirerer veldig mange ute i verden. Andre land ønsker å plukke fra norsk elbilpolitikk.

– Det vi har gjort i Norge har en positiv psykologisk effekt utover landegrensene. Vi inspirerer verden. Det er ganske utrolig.

Også bilprodusentene vil ha Bu i tale.

– Vi opplever stor interesse fra bilindustrien, bare i fjor møtte vi i hvert fall 15 ulike bilprodusenter, alt fra de tradisjonelle europeiske, til mer ukjente fra Asia. Det er også stor interesse fra oljebransjen. Bensinstasjonskjeder fra ulike verdensdeler kommer for å lære om lading. Det er spennende å observere hvordan denne bransjen nå investerer i elektrisk mobilitet og flere bruker Norge som sitt testmarked.

– Er den norske bilparken kun en suksesshistorie?

– Neida, vi har langt igjen. Under åtte prosent av bilparken er elbiler og fortsatt kjøper de fleste diesel og bensinbiler.

– Mange nordmenn snakker nå om å bytte ut elbilen, når alle de gunstige insentivene forsvinner. Skaper du forventninger ute i verden som Norge ikke greier å følge opp?

– Det hadde vært en katastrofe om elbilsalget nå begynner å falle som følge av at myndighetene strammer inn på fordelene. Det koster å kutte klimautslipp. Men elbilpolitikken er ikke dyrere enn andre klimatiltak, hevder Bu.

Hun innrømmer at jobben med å få alle nordmenn til å bytte ut dieselbilen blir hard. De som er mest opptatt av ny teknologi har allerede anskaffet elbil i Norge, men mange gjenstår.

– De som har vært lettest å overbevise er vi ferdig med. Det er fort å glemme at det fortsatt kreves noe ekstra av oss forbrukere å velge elektrisk. Derfor er det utfordrende hvis myndighetene kutter fordelene for tidlig. Det som kjennetegner bilsalget i Norge er at vi har hatt et godt samarbeid mellom forbrukere og myndigheter. Dette må ikke stoppe opp nå.

Vil ikke spå Norges fremtid

Kan vi fortsette som verdens elbilstjerne? Forskeren Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt publiserte tidligere i år en rapport som viser fremskrivninger av kjøretøyparken i Norge, fra i dag og frem til år 2050.

Fridstrøm ser ikke kun på antallet nullutslippsbiler, men på personbilers trafikkarbeid, altså hvor mange kilometer som vil bli kjørt av elbiler og hvor mange kilometer som vil bli kjørt av diesel- og bensinbiler. Den ene banen er en fremskriving i henhold til nasjonalbudsjettet for 2019. Her blir det beregnet at 46,9 prosent av personbiltrafikken vil foregå med utslippsfrie kjøretøy i 2030. Den andre banen tar utgangspunkt i Nasjonal transportplan, der det ambisiøse målet er at det ikke skal selges dieselbiler i Norge etter 2025. Her blir det beregnet at 64,5 prosent av personbiltrafikken vil foregå med utslippsfrie kjøretøy i 2030.

«Kjøretøyparken er en treg masse. Det vil, selv under de mest optimistiske forutsetninger, ta tid før ny, utslippsfri teknologi har fått et slikt innpass i kjøretøyparken at det monner i klimagassregnskapet», skriver Fridstrøm.

Hvis Norge virkelig lykkes med å nå de mest optimistiske målene om elektrifisering av bilparken vil det være rundt én million elbiler i Norge ved utgangen av 2025. En mer realistisk utvikling ifølge Fridstrøm er at vi har 800.000 elbiler ved utgangen av 2025.

Fridstrøm vil ikke være med å spå om Norges stjernestatus vil fortsette.

– Men hva skal til for at Norge fortsetter som en foregangsland på elbiler?

– Det viktigste er at elbilene blir mer konkurransedyktige på pris og kvalitet. Så er det selvsagt også avgjørende at elbilfordelene videreføres i et visst omfang. Men hvor mange av fordelene som må beholdes er det ingen som vet, sier Fridstrøm.

Og kanskje hjelper det litt at landets kronprins denne uken ankom en konferanse i en Tesla.

Saken er først publisert i Finansavisen lørdag 25. mai