Her får du mye rekkevidde til lavpris

Your browser doesn't support HTML5 video.

Kia e-Soul: Nesten 2.000 nordmenn har bestilt - på to uker! Les mer Lukk

Nye Kia Soul er klar for lansering i Norge.

Den elektriske utgaven av Kia Soul har vært en stor suksess i Norge i flere år. Ja, den særpregede elbilen har solgt så godt at den norske importøren har slitt med å dekke etterspørselen. Det har de delvis klart å løse ved å hente inn svært mange biler fra andre land i Europa.

Dermed har ikke Soul-salget vært så høyt på nybilstatistikken – men den har gjort seg desto sterkere gjeldende på oversikten over bruktimporterte biler.

Nå er det klart for helt ny generasjon Den kommer med to batteripakker, 64 kWt og 39,2 kWt.

Sistnevnte har en rekkevidde på 276 kilometer. Med det største batteriet klarer nye e-Soul inntil 452 kilometer på én lading, målt etter den nye WLTP-standarden. Bilen kan lades fra 20 til 80 prosent på 42 minutter.

Gunstig priset

I det norske markedet er det grunn til å vente at den store batteripakken blir mest attraktiv. Det gjelder også etter at vi nå har fått vite prisene på de to utgavene.

For å starte med den største batteripakken: Her tilbyr Kia to utgaver: Active med startpris på 349.900 kroner – og Exclusive som begynner på 365.900 kroner.

Dette er helt klart konkurransedyktig for en bil med denne rekkevidden. Her blir nok det store spørsmålet først og fremst om Kia klarer å få inn nok biler til å dekke etterspørselen, i alle fall i starten.

Uten én ting hadde ikke så mange brydd seg om denne

Her er nye e-Soul på en snarvisitt i Norge, tidligere i år. Les mer Lukk

Godt utstyrt

På den minste batteripakken kan man velge mellom tre utstyrsnivåer. Innstegsmodellen Classic starter på 279.900 kroner. "Mellom-utgaven" Active har startpris på 310.900 kroner, mens Exclusive-versjonen koster 326.900 kroner.

Prisene inkluderer understellsbehandling, ekstra ladekabel type 2 til type 2, gummimatter og bagasjeromsmatte, opplyser Kia i en pressemelding.

Nye e-Soul er på plass hos alle Kia-forhandlere for visning og prøvekjøring, og de første bilene for utlevering til kunde er ventet i juli/august.

– Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert i 2014, og vi har nå fått en ny generasjon som har blitt større, har mer utstyr og enda tøffere design enn utgående modell. Bilen er godt utstyrt allerede fra innstegsmodellen, sier Irene Solstad som er administrerende direktør for Kia hos importøren Bertel O. Steen AS.

De har fått en av Norges første Kia e-Niro

Forrige generasjon Kia Soul har vært en elektrisk salgssuksess i Norge. Nå er erstatteren på plass. Les mer Lukk

Norge blir lagt merke til

– Det er ingen tvil om at Norge er et viktig marked for denne bilen. Interessen har også vært stor i forkant, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som tidligere i år fikk se og prøve bilen, i Oslo.

Dette sa han om tilgangen på biler den gangen:

– Det vi får høre, er at importøren regner med å levere ut et sted mellom 1.500 og 2.000 e-Soul i 2019. Det er ikke noe lite tall, men jeg tipper de kunne solgt og levert mer hvis de hadde flere biler. Norge er faktisk først ut i Europa med nye e-Soul. Så det er tydelig at vi blir lagt merke til som elbil-land, sier Benny.

Kia lover god innvendig plass og bagasjerom på 315 liter, 1.339 liter med baksetene nedlagt. Nye e-Soul er 55 mm lenger enn forrige modell, og eksteriøret er helt nytt samtidig som det ikoniske designet og lekne uttrykket fra tidligere generasjoner er bevart.

Nesten 2.000 bestilte Soul – på to uker

Kia e-Soul er en kompakt elbil, med særpreget design. Les mer Lukk

Mer utstyr

Crossover-designet har fått nye LED-hovedlys, og nye LED-tåkelys erstatter de rundere lampene som var der tidligere. Ladeporten er plassert bak en luke i front.

Kvaliteten i interiøret skal være betraktelig hevet. Nye e-Soul leveres standard med oppvarmede seter foran og varme i rattet. Annet tilgjengelig utstyr er ventilerte seter, trådløs lader for telefon. Harman Kardon lydanlegg og head-up display som viser relevant kjøreinformasjon.

LES MER: Tesla eller Kia - hva bør jeg kjøpe?