Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - for en bil!

Vi forelsket oss skikkelig i skjønnheten og udyret.

Er det en 4H-bil? Hæ? Vi skjønte ikke helt den kommentaren vi fikk før vi sjekket litt nærmere.

Firkløver-logoen bak på forskjermen på Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio er forbausende lik den organisasjonen 4H har og når vi sjekker er sannelig kjerneverdiene omtrent de samme for sportsbilen fra Italia og barne- og ungdomsorganisasjonen mest kjent på landsbygda i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Et «varmt hjerte»: Kunne ikke passet bedre. Er det ett sted hjertene blir ekstra varme og banker ekstra hardt er det hos Alfa-eiere. De elsker bilene sine. Alfa-en har dessuten et hjerte som banker hardt og varmt under panseret.

Et «klart hode»: Det er åpenbart nødvendig når du setter Alfa-en i det som gjerne blir «standard»-settingen: RACE. Elektroniske hjelpemidler er for pingler!

«Flinke hender»: Her gjelder det å finne idealspor. Og kjører du så hardt at rumpa legger seg bredt ut er bilen så forutsigbar at noen små rattbevegelser er det som skal til for å få leketøyet i riktig retning igjen. I det hele tatt er svinger en glansøvelse i Alfa Romeo-en.

«God helse»: Det krever sin mann eller kvinne å kjøre dette vidunderet slik det fortjener. Helst bør du finne en svingete bane hvor du kan holde på uten forstyrrelser en stund, da er det viktig at helsen er i orden.

Les også:Hopp i pick-up-salget

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har lagt bak oss den første prøvekjøringen av Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio på norske veier, etter tidligere å ha råkjørt bilen på en svensk bane. Dermed trodde vi at vi visste hva vi gikk til. Men forventningene ble innfridd og vel så det.

Giulia Quadrifoglio er en av de mest kjøreglade bilene på markedet. Våre kveldsturer i Alfa-en ble lengre enn planlagt. Og vi nøt hvert sekund.

Det finnes etter hvert mange familiebiler med uhorvelig mange hester under panseret. Ofte kan oppsettet på disse endres mye, fra komfort til sport. I Alfa-en får du valget mellom stivt og pinne stivt. Du skjønner tegningen allerede i det du setter deg inn i bilen. Her er det lette sportsseter i karbon som gjelder. Manuelle seter. Uten varme. Her er det om å gjøre å sitte lavest mulig! Slik det skal være!

Les også:Ford satser på selvkjørende biler

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ta grep om rattet kledd i alcantara, med nydelige karbondetaljer. Trykk på den røde startknappen, på rattet naturligvis, en morsom gimmick. I det du fyrer opp skjønner du fort at dette er noe utenom det vanlige. Det er herlig politisk ukorrekt, når halve bilparken som selges i dette landet har en eller annen form for elmotor.

Du hører knurringen fra V6-eren på 2,9 liter. 510 hester! Og nå kommer poenget med å sette bilen i RACE-modus fra første sekund. Det er da du får snerret og smellene fra eksosanlegget. Alt står på vidt gap. «Harry», vil mange si, men du verden så morsomt det er å bruke Giulia som leketøy. Man kan fort bli oppfattet som en bølle i en Quadrifoglio, det er ikke meningen, det er bare det at det er så morsomt å høre på lyden. Det må da være lov å ha det litt gøy?

Les også:Disse bilene fikk toppscore i krasjtest

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hva så med tunneltesten? Bestått, med glans. Om det står «RS», «AMG» eller «M» på bilen er det på sin plass med noen nedgiringer i en tunnel for å høre på lydblidet. Det skal du gjøre i en Guilia også. Kjører du i normaloppsett girer du ned et par hakk eller tre med hendlene på rattet. Se (rettere sagt hør) hva som skjer! Herlig! I andre oppsett enn RACE trenger bilen ganske så mye turtall før lydbildet begynner å bli morsomt.

Det selges én til to Quadrifoglio hver måned i Norge. Det er i grunnen altfor få, men flertallet som bruker en drøy million på en heftig familiebil velger nok enten elektrisk Amcar eller en tysker. Tesla er strengt tatt ikke en konkurrent til Alfa-en. En sving er nok, og Tesla-en er en prikk i speilet. Driver du med dragrace er det noe annet, men det gjør du vel ikke?

Bensinforbruk? Høyt. Vi skal ta det med i faktarammen, som en kuriositet, men i RACE-mode er det ikke unaturlig at du blir en helt på de stadig færre bensinstasjonene. Du kan sikkert på egen hånd holde liv i en, men husk på at det ikke er drivstoffkostnadene som tar livet av familieøkonomien. Du har tross alt også fire dekk som må skiftes med jevne mellomrom. Når det er sagt kan du gjøre skaffe deg et bensinkort med de største rabattene.

Les også:Svakeste biltall siden 2009 - Tesla mot jumboplass

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det praktiske da? Joda, Giulia er noe så sjeldent som en sportsbil med både baksete og et anstendig bagasjerom.

Når vi oppsummerer er det ingen tvil om at «Hjerte» er den største og viktigste av de fire H-ene når du velger denne bilen fremfor noen annen. Vi elsket skjønnheten (og udyret) fra Italia!

Les også:Tysk bilgigant øker prisene

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det vi ikke fikk plass til i teksten:

  • Toppfarten er 307 km/t. Giulia Quadrifoglio er dermed den raskeste Alfa Romeo-en til gatebruk som noen gang er bygget.
  • 0-100 km/t tar 3,9 sekunder
  • Karbon sportssetene koster 37.500 kroner ekstra.
  • Harman Kardon Sound Theatre-anlegg med 14 høyttalere til 13.500 kroner er bortkastede penger. I stedet skal du nyte musikken fra motorrommet
  • 3.500 er det magiske tallet. Passerer turtallet dette nivået åpnes spjeldene og lydnivået blir fantastisk også i andre modus enn Race
  • Dreiemomentet på inntil 600 Nm er tilgjengelig fra 2.500 til 5.000 omdreininger.
  • Giulia Quadrifoglio klarer nordsløyfen på Nürburgring på 7:32 minutter. Det er raskere enn Porsche Carrera GT (2003) og Koenigsegg CCX (2008).
  • Adaptiv cruisekontroll koster 11.500 kroner. Brukes bare mellom to fotobokser.
  • Bilen kan leveres med karbonbremser til drøye 70.000 kroner. Også bortkastede penger for de aller fleste
  • Testbilen stod på Pirelli P Zero racingdekk. Disse gir fantastisk grep – når de er varmet opp
  • Alfa Romeo har en av landets beste garantier: 7 år/200.000 km
  • En nordmann har sikret seg «NRING»-utgaven av bilen, som bare skal bygges i 108 eksemplarer.
  • NHH-rektor Øystein Thøgersen er Giulia Quadrifoglios fremste ambassadør. Ifølge D2 er «persen» på Autobahn drøye 290 km/t med bilen.

Saken er først publisert på Hegnar.no