Avantime:

Luksus-fiasko feires

SPESIELL: Hvem andre enn Renault kunne finne på å sette en bil som Avantime i produksjon? (Foto: Øivind Skar) Les mer Lukk

Med Avantime skapte Renault en helt ny type luksusbil. Men kjøperne skjønte ikke ideen.

7. april feires den franske fiaskoen. Og det i et britisk museum.

Det føles som et evighet siden, men faktisk er det ikke mer enn rundt ti år siden lanseringen av luksusbilen Renault Avantime. Produksjonen opphørte etter mindre enn to års produksjon (2001 til 2003) og 8557 bygde eksemplarer. Hvem ville vel kjøre rundt i en slags tofarget glassarkofag?

Så spesiell er Renault Avantime at du ikke finner et eneste eksemplar blant de 65.000 bruktbilene på Finn.no

Bak Avantime sto selskapet Matra, som ikke bare utviklet bilen, men også bygde den for Renault, slik Matra hadde gjort med suksessen Espace.

Les også: Helelktrisk fra Renault

Spesiell

Det kanskje mest spesielle – og kompliserte – ved Avantime var de to enormt brede og vindusrammeløse dørene, som delvis parallellforskjøv seg ut når man åpnet dem. Dørløsningen forsinket lanseringen av Avantime så mye at da den endelig kom på veien, var ikke den øvrige teknikken i bilen på høyde med det kundene forlangte i en høyt priset luksusbil.

BAK RATTET: Knapt noen produsent med vettet i behold våget å sette et slikt bilinteriør i produksjon for ti år siden. (Foto; Øivind Skar)

Undertegnede er en av få nordmenn som har utforsket deler av det franske veinettet i en Avantime. Opplevelsen vil jeg huske resten av livet som en av de mer spesielle reisene inn i bilhistorien. Rullende i midtfeltet på vei vestover i Frankrike kjørte franskmenn opp på begge sider av meg og stirret – først på den rare bilen og dernest på sjåføren. Hvordan så en fyr som kunne kjøre rundt i noe så rart ut? Så smilte de, vinket, og forsvant.

Les også: Mercedes + Renault = sant

Vekker oppsikt

Ikke engang Rolls-Royce vekker oppsikt på nivå med Renault Avantime, selv ikke ti år etter bilens død.

Kostnadene knyttet til utviklingen og produksjonen av Avantime ble for mye for Matra. Samarbeidet med Renault ble brutt, og bilen ble Matras siste gatebil.

Nå er det jo slik at jo særere bilen er, jo større behov for å markere dens fortsatte tilstedeværelse. Feiringen av underlige Avantime finner sted i Coventry Motor Museum i England 7. april.

Les alt om bil og motor