Norsk fly kan få israelske vinger
<pNorges kampflyvalg, F-35, kan få vinger produsert i Israel.</p
Det melder det anerkjente tidskriftet Jane’s Defence Weekly i siste nummer.
Ifølge magasinet har israelske myndigheter gått inn for skaffe seg 25 kampfly av samme type som Norge, Lockheed Martins F-35. Men, fordi prisutviklingen av flyet er høyst usikker, har israelske myndigheter stilt stadig strengere krav til gjenkjøpsavtaler for å inngå en avtale med den amerikanske flyprodusenten.
Les også: SV svært betenkelig
En ikke-navngitt kilde i det israelske forsvaret bekrefter nå at det israelske firmaet Israel Aerospace Industries (IAI) har gått inn i seriøse forhandlinger med Lockheed Martin om å produsere vingene til det nye jagerflyet.
- Hvis vi får en slik kontrakt vil det gjøre det lettere for Israel å binde seg til kjøp av F-35, fordi den økende kostnaden på flyet vil dekkes inn gjennom salg av vinger til flyet, siteres kilden på.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Barth Eide: - Tviler på realismen
Dobbel pris
Israel har fått en mye dårligere pris på flyene enn Norge. Samtidig har israelerne bedt om å få etablere et eget servicesenter for flytypen på israelsk jord. Dette, sammen med kjøpet av 25 fly, vil ha en prislapp på 3,2 milliarder dollar. Det gir en stykkpris på 128 millioner dollar per fly.
Til sammenligning har Norge fått en avtale på 375 millioner kroner per fly, målt i 2008-dollar. Det gir en stykkpris i dollar på nærmere 59 millioner dollar per fly, eller halvparten av det tilbudet israelerne har fått.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvis Israel skulle få produsere vingene til det nye kampflyet, mener Jane's det burde vekke debatt i de landene som inngår i samarbeidet om utviklingen av flyet. Norge er ett av disse landene.
Les også: Den største gamblingen i USAs historie
Fortsatt strid i Norge
For kort tid tilbake ble sjefen for kampflyprogrammet, general David Heinz, sitert på at stykkprisen i 2014-dollar vil være nærmere 80 millioner per fly. Det har fått norske medier til å melde at den prisen amerikanerne går offentlig ut med er dobbelt så høy som det norske myndigheter sier.
Artikkelen fortsetter under annonsenI et leserbrev i Aftenposten i juni tok lederen for den eksterne evalueringen av kampflyprosjektet, Eilif Holthe i Holte Consulting, avstand fra denne påstanden. Ifølge ham har man i de norske regnestykkene tatt høyde for denne prisøkningen, og at prisen som har blitt brukt av norske myndigheter er prisen i 2008-dollar.