Kongsberg Jazzfestival

Artikkelen fortsetter under annonsen

De som trodde at jazzfestival på Kongsberg var for innrøkte gamlinger med skjegg og cordfløyelsbukser tar fullstendig feil!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

 Vidar Busk kommer! Vidar Busk kommer!

Den 38. Kongsberg Jazzfestival arrangeres 3. til 6. juli.

En fin twist


Jazz er på ingen måte forebeholdt de gamle grå. Det ser ut til at det mest nyskapende finner plass på jazz-arenaen, og Kongsberg Jazzfestival legger sine erfarne vinger over alle av-arter av jazzen. Kongsberg Jazzfestival 2002 har et flott program å vise til dette året, blant andre Mari Boine, Joshua Redman, Bugge Wesseltoft, den japanske støyartisten Toshi Nakamura og nederlandske Jaap Blonk som opptrer med eksperimental vokal. Og i blant former av elektronisk nyjazz, noise og avantgarde, finner vi også «kommersielle» (merk at dette står i klammer) artister som Vidar Busk, Kaizers Orchestra og Magnus Grønneberg (x-cowboy).

Det er med andre ord duket for noen spennende juli-dager i Kongsberg.

Den gang da


Den første festivalen gikk av staben allerede i 1965. Jazzinteresserte Per Ottersen skrev i sin artikkel i boka «Jazz i Norge» (Gyldendal 1975) om de første 10 årene i festivalens historie. Det var etter et besøk ved Moldefestivalen i 1964 at han og Kjell Gunnar Hoff fikk ideen til en jazzweekend. Den ble såpass vellykket at man ikke hadde noen betenkligheter med å gå i gang med den første festivalen i 1965.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De første årene i festivalens historie betegnes slik: Mye god musikk og mye dårlig økonomi. Utover i 70-årene gikk det bedre økonomisk, før det igjen gikk dårlig mot midten av 80-årene. På begynnelsen av 90-tallet var festivalen kommet i en håpløs situasjon og gjelden var vokst til uønskede høyder.

Man valgte derfor å gjøre festivalen til en stiftelse med personlige innskytere, samtidig som det ble foretatt en kraftig økonomisk snuoperasjon. Dette viste seg å være meget vellykket. Etter 35 års virksomhet fremstår festivalen som en livskraftig instutisjon med en drøss dyktige folk i ledelse og funksjonærstab. Vi er en av Norges viktigste, og fremdeles Buskeruds største kulturarrangement. Av de små og mellomstore festivaler, er vi en av de aller beste, skriver stiftelsen på sine hjemmesider.

Kilde: Kongsberg Jazzfestival/KongsbergWebben