Ikke rart at Durek Verrett reagerer på dette

Durek Verrett og Märtha Louise fotografert under premieren av Netflix-serien Milliardærøya i september.
Durek Verrett og Märtha Louise fotografert under premieren av Netflix-serien Milliardærøya i september. Foto: Javad Parsa / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremstår mer som en karikatur av en svart mann, enn en av Durek Verrett.

Kommentar
David Stenerud
Redaktør, ABC Nyheter

Lag en Folkets stemmer-profil

Reager på innleggene
Svar på andres innlegg
Start en ny debatt
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye satireboken «Kong Durek og faraoens forbannelse» med ukjent forfatter har fått prinsessegemalen til å reagere.

Verrett mener karikaturtegningen på omslaget er «direkte strid med varemerkeloven», ettersom den også inkluderer sjamanens medaljong – den som koster masse penger og gir folk helbredelse – som er et varemerkebeskyttet symbol registrert i USA.

Dette er neppe særlig seriøst.

Men Verrett reagerer også på hvordan han selv er fremstilt.

Omslaget er tegnet av den erfarne illustratøren Lars Slettebø. Foto: Bonnier
Omslaget er tegnet av den erfarne illustratøren Lars Slettebø. Foto: Bonnier

«Den grovt overdrevne karikaturen av Durek Verrett med rasistiske stereotypier og undertoner på forsiden av boken er støtende, selv i satire», sier Verrett til Nettavisen, via sin PR-rådgiver Jenni Weinman.

Durek har klaget på nordmenns rasisme tidligere. Men har han et poeng denne gangen?

Karikaturen skurrer som en gammel sveivegrammofon.

Da faren min var sju år var han i Oslo for første gang. Det var i 1952. Der så han for første gang en svart mann, eller det ordet man betegnet mennesker med bakgrunn fra Afrika sør for Sahara med før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han ble så skuffet, har han fortalt. Mannen så jo ut som en helt vanlig mann. Han hadde forventet seg noe som lignet på tegningene han hadde sett i barnebøker.

For den gangen tegnet man alle svarte mennesker med typisk overdrevent store lepper, fremskutt munnparti og tenner og bred nese.

Og er det ikke omtrent den retningen tegneren har tatt her?

Ikke like overdrevet som i 1952, kanskje. Men denne tegningen fremstår mer som en karikatur av en svart mann, enn en av Durek Verrett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke uproblematisk.

Selv om mange av utslagene av woke er helt koko, er det gode grunner til den oppvåkningen som vestlige samfunn har opplevd de siste årene. Vi flytter fokus fra den isolerte bevisste rasismen, til også kulturell og opplevd rasisme. Det er helt nødvendig.

I dette bildet skurrer karikaturen av Verrett som en gammel sveivegrammofon. Ganske ute av tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karikaturtegningen er fri, og Lars Slettebø må selv bestemme sitt utrykk. Sånn er det nødt til å være.

Men det er ikke rart at Durek reagerer på dette.

For denne gangen har han faktisk litt rett.

(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).