Kvalitet teller mest
«Arbeidsledighet er et samfunnsspørsmål, og respekt for mennesker som trenger hjelp er et samfunnskrav», skriver ABC Nyheters redaktør David Stenerud i en kommentar.
Vi kunne ikke vært mer enig.
Tallenes tale er klar. 685.000 personer står utenfor jobb og utdanning i Norge. Det er veldig mange mennesker og det er verken bra for samfunnet eller den enkelte.
Det er ikke realistisk å tenke at alle kan jobbe. Mange av de som står utenfor har helseutfordringer som ikke kan kombineres med arbeid, men det er fortsatt en god del å hente.
Regjeringen har satt som mål å få 150.000 flere i jobb innen 2030. Skal vi lykkes med det trenger vi treffsikre arbeidsmarkedstiltak av god kvalitet. Vi vet at tiltak hjelper. Det er godt dokumentert gjennom forskning.
Bakgrunnen for Steneruds kommentar er kritikken mot og reaksjonene på noen klipp fra en video som er laget for en tiltaksleverandør, og hvor seerne oppfordres til å synge sine negative tanker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVi i Nav forstår veldig godt reaksjonene. Det gjorde også Ressurs Tromsø. De beklaget og fjernet den. Det er vi glade for.
Se video: Ber Nav-brukere synge sine negative tanker
Nav bruker 10 milliarder kroner på tiltak i året, og så langt i år har 154.000 personer deltatt i ett eller flere tiltak. Noen får utdanning, andre får arbeidstrening eller oppfølging mot jobb. Vi har et stort og variert tilbud av tiltak, men kvalitet skal være fellesnevneren for dem alle. Det er politikerne som bestemmer hvor mye penger som skal brukes på tiltak og hvilke typer tiltak vi skal ha. Statsbudsjettet har et eget kapittel om dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er et kontinuerlig arbeid å sørge for at tiltakene fra Nav er best mulig tilpasset den enkeltes behov og av best mulig kvalitet.
At arbeidssøkere får tiltakene de trenger og at kvaliteten er bra, er det viktigste for oss. Når vi kjøper tiltak, følger vi lov om offentlig anskaffelser. I våre anbud teller kvalitet 80 prosent og pris 20. De som har levert anbud til Nav, vet at det er omfattende prosesser.
Artikkelen fortsetter under annonsenVi har mer enn hundretusen deltakere på tiltak og det vil alltid være rom for forbedringer. Vi følger opp leverandørene våre, sjekker at kvaliteten er i tråd med avtalene, at mål nås og deltakerne er fornøyde. Likevel vil det kunne dukke opp eksempler som absolutt ikke treffer. Da er det viktig at det tas tak og ryddes opp, som det ble gjort i denne saken.
Det er et kontinuerlig arbeid å sørge for at tiltakene fra Nav er best mulig tilpasset den enkeltes behov og av best mulig kvalitet. Dette er et arbeid vi tar på dypeste alvor. Det skal vi også gjøre med tilbakemeldinger fra tiltaksdeltakerne. De er gull verdt.
(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).