Ble vi manipulert av PR-teamet til Johnny Depp?
Jeg er litt sent ute her, men kanskje heller ikke du fikk med deg dette.
Delta i debatten
Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.
E-post: stemmer@abcnyheter.no
Husker du tilbake til våren 2022 da det virket som om «alle» snakket om rettssaken mellom skuespillerne Amber Heard (38) og Johnny Depp (61)?
Selv om du ikke var interessert eller en av de som fulgte rettssaken direkte via livestream, var det nesten umulig å unngå. De fleste store mediene kastet seg over saken. Klipp fra rettssaken gikk viralt i sosiale medier, og de fleste gikk på det samme: Gjøre narr av Heard og hennes forklaringer og vise Depp og hans advokater i et meget fordelaktig og «kult» lys.
Før rettssaken var over var det «tydelig» hvem folket trodde på. Utenfor rettssalen var det nemlig bestemt at Heard var et forferdelig menneske og at Depp var et tappert offer for vold og mishandling i hjemmet.
Men hvorfor var «alle» så enige i det?
Heard vs. Depp: Dette er saken
Skuespillerne Amber Heard og Johnny Depp giftet seg i 2015 etter å først ha møttest under innspilling av filmen «The Rum Diary» fra 2011.
I 2016 – ett år etter at de giftet seg, søkte Heard om skilsmisse og et besøksforbud mot Depp, og i 2017 ble de to skilt.
I 2018 skrev den britiske avisen The Sun an artikkel hvor Depp ble omtalt som «konebanker». Depp gikk til injuriesøksmål mot avisen, men tapte i britisk rett. Dommeren mente altså at avisen kunne dokumentere at påstanden var sann. Heard var ikke part i rettssaken, men vitnet.
Senere samme år skrev Heard en kronikk i The Washington Post hvor hun beskrev seg selv som «en offentlig figur som representerer vold i hjemmet». Dette fikk Depp til å gå til injuriesøksmål mot henne med bakgrunn i at påstandene i kronikken var usanne, og at de hadde skadet karrieren hans. Depp mistet i denne tiden blant annet rollen som Gellert Grindelwald i «Fantastic Beast»-filmserien som er en del av Harry Potter-universet.
Injuriesøksmålet gikk til retten og ble et seks uker langt offentlig mediesirkus hvor påstander om vold, utroskap og stoffmisbruk haglet i alle retninger.
I februar i år publiserte britiske Tortoise Media en podkast-serie som gikk rettssaken i sømmene. Serien er ledet av podkastvert og journalist Alexi Mostrous, har fått navnet «Who trolled Amber?», og dykker mer spesifikt inn i de digitale hatkampanjene mot Heard mens rettssaken pågikk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSom et eksempel forteller de at i mai 2022, midt i rettssaken (den varte fra april til juni 2022), hadde Tiktok-videoer med emneknaggen «justiceforJohnnyDepp» (rettferdighet for Johnny Depp, journ.anm) blitt sett 15,7 milliarder ganger. I tillegg ble det på Twitter, nåværende X, i perioden 2016 til 2022 skrevet over 800.000 innlegg med emneknaggen «AmberHeardIsAnAbuser» (Amber Heard er en mishandler, journ.anm.). Til sammenligning ble det i samme periode skrevet 15.000 innlegg hvor Johnny Depp ble betegnet som en mishandler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge podkasten hadde det enorme antallet innlegg en direkte innvirkning på plattformenes algoritmer. Dette økte igjen sannsynligheten for at ekte brukere ble påvirket, som hev seg med og begynte å lage eget innhold.
Podkasten ønsker ikke å etterforske om riktig part vant i saken, (for de som ikke husker så vant Depp i retten og Heard ble dømt til å betale 10 millioner dollar i erstatning for ærekrenkelser), men vil undersøke om denne hatkampanjen på noe vis kunne ha påvirket rettssaken. Rett og slett om den førte til at Heard ikke fikk en rettferdig rettssak.
Artikkelen fortsetter under annonsenDa NRK Beta-journalist Aslak Borgersrud gjestet NRK-podkasten Arena og snakket om saken, mente han det var rimelig å anta at juryen som skulle bestemme i saken kunne bli påvirket av den massive kampanjen. Jurymedlemmene hadde tilgang til telefonene mens rettssaken pågikk, og med det massive volumet av poster og medieoppslag om sakene, ville det vært utrolig vanskelig å ikke få med seg den massive kampanjen mot Heard.
Med det i bakhodet er det ekstra interessant å se om denne kampanjen mot henne på noe vis var organisert, og i så fall hvem som sto bak. Og det er her det begynner å bli interessant.
For allerede under den første rettssaken, den mellom Depp og den britiske avisen The Sun i 2018, fant etterforskerne ut at halvparten av brukerne på sosiale medier som omtalte saken, var såkalte «boter». En «bot» er en programvare som er programmert til å utføre en spesifikk oppgave automatisk – altså regelmessig og på egen hånd, uten hjelp fra mennesker.
Artikkelen fortsetter under annonsenNår de undersøkte disse boten nærmere fant de ut at de hadde tilknytning til Saudi-Arabia. Og hvorfor er det interessant? Jo, fordi journalist Alexi Mostrous og gjengen kan spore deler av finansieringen av Depps filmer «Jeanne du Barry» og «Modi» tilbake til nettopp Saudi-Arabia.
Og som om ikke det var nok: Saudi-Arabias kronprins Mohammed bin Salman Al Saud er blitt en av Depps nære venner.
Er vi rett og slett blitt manipulert av et PR-team rundt Johnny Depp?
Journalist Regine Stokstad i Dagens Næringsliv skrev allerede i april (jeg sa jo jeg var sent ute!) at podkast-serien hadde fått henne til å føle seg skamfull over å ha latt seg rive med av sirkuset da det pågikk i 2022. Den skammen føler jeg også på.
Jeg er også bekymret.
Bekymret over hvor lett det var å bli påvirket, og enda mer bekymret over hvordan vi vil la oss påvirke i fremtiden.
(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).