Regjeringen snur – og det gjør den lurt i

Elever lærer best når de er til stede, men da må også oppfølgingen være til stede. Det å ha forventninger til elever er ikke å være for streng eller urimelig, men å bry seg, mener Civita-rådgiver Oda Oline Omdal.
Elever lærer best når de er til stede, men da må også oppfølgingen være til stede. Det å ha forventninger til elever er ikke å være for streng eller urimelig, men å bry seg, mener Civita-rådgiver Oda Oline Omdal. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyresidens strenge fraværsgrense ble forrige uke byttet med regjeringens enda strengere fraværsgrense. Det er antakelig en god ting.

Stemmer
Oda Oline Omdal
Rådgiver i Civita

Lag en Folkets stemmer-profil

Reager på innleggene
Svar på andres innlegg
Start en ny debatt
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med).

Torsdag forrige uke var det duket for nye fraværsregler.

«Høyresidens strenge fraværsgrense vil bli fjernet», jublet tidligere AUF-leder Astrid Hoem på Arbeiderpartiets landsmøte i fjor.

Til hennes og AUFs store skuffelse ble høyresidens strenge fraværsgrense byttet med regjeringens enda strengere fraværsgrense. Det er antakelig en god ting.

Dette er Altinget

Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.

Medisinsk mirakel

Fravær fører ikke bare til tapt undervisning, men også økt avstand til fellesskapet i skolen. Og på samme måte som det er vanskelig å komme tilbake i jobb etter langtidssykemelding, er det vanskelig å komme tilbake på skolen etter en lengre periode med fravær.

Fraværsgrensen har blitt kalt det største medisinske mirakelet siden antibiotikaen. Og det med god grunn. Hovedfunnene fra FAFOs sluttrapport om fraværsgrensen viser redusert fravær i alle elevgrupper. De elevgruppene som hadde størst reduksjon, er de som hadde høyest fravær fra før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringens nye forslag gjør systemet mer tillitsbasert, siden eleven kan melde inn fravær på egenhånd inntil ti prosent. Man kan egentlig kalle det en forberedelse til arbeidslivet. For når kvoten er «brukt opp», må fraværet dokumenteres.

Å stille krav er å bry seg.

At elevene ikke kan levere sykemelding fra første fraværsdag, vil også redusere byrden på fastlegene som til nå har måttet dokumentere selv den minste forkjølelse. Da sikrer man også at fastlegene får tid til å behandle pasienter som har behov for det, fremfor at legetimer går med til å skrive ut papirlapper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) endrer faværsreglene. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) endrer faværsreglene. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Nasjonalt fraværsregister

Det er likevel viktig at de nye reglene medfører en plikt for skolen til å følge opp fravær. Rapporter om fraværsgrensen har gjentatte ganger pekt på at den største utfordringen er hva som skjer med elevene som får for høyt fravær. Mangel på generelle retningslinjer for oppfølging av fravær har gjort at oppfølgingen man får, avhenger av hvilken skole man går på. Slik burde det ikke være.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forebyggingen mot frafall må starte allerede i grunnskolen. Ved å opprette et nasjonalt fraværsregister kan man fra tidlig alder få en oversikt over hvilke elever som står i fare for å falle fra, og som dermed trenger flere ressurser og tettere oppfølging.

Det betyr ikke at man skal frata ungdomsskoleelever vitnemålet sitt fordi de er borte noen dager, men at man ved overgangen mellom ungdomsskolen og videregående skole må kunne ha en oversikt over hvem som står i fare for å være mye borte fra skolen. Disse elevene er ofte i sårbare situasjoner, med sammensatte utfordringer. Noen trenger fritak og hjelp i skolen. Men da må de få oppfølging og tilrettelegging, ikke godkjenning til å bli hjemme med egne tanker og plager.

Da trengs oppfølging av fravær, sammen med fleksible læringsarenaer og tettere oppfølging. Det kan blant annet gjøres ved å ha flere yrkesgrupper i skolen, som barnevernspedagoger og spesialpedagoger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elever lærer best når de er til stede, men da må også oppfølgingen være til stede. Det å ha forventninger til elever er ikke å være for streng eller urimelig.

Å stille krav er å bry seg.

(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).