Sirkus Bertheussen

Laila Bertheussens åpner sin utstilling "Public Enemy" kuratert av Morten Traavik.
Laila Bertheussens åpner sin utstilling "Public Enemy" kuratert av Morten Traavik. Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hvem er klovnen?

Kommentar: David Stenerud
Redaktør, ABC Nyheter

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag åpnet utstillingen «PUBLIC ENEMY» i Arendal.

Kunstner er Laila Bertheussen, trusseldømt og ferdig sonet eks-samboer til tidligere justisminister Tor Mikkel Wara. Det vil si, de fleste i panelet redaktør Anki Gerhardsen ledet, i galleriet i Munkegatens annen etasje før utstillingsåpningen, var enig med NRKs kunstanmelder Mona Pahle Bjerke: Den egentlige kunstneren er kurator for utstillingen, Morten Traavik.

For Laila selv er «talentløs», kunne Öde Nerdrum fortelle et kunstlokale fylt til den absolutte randen av journalister fra alt fra kunstmedier til Se og Hør. Nerdrum tok seg etter hvert i det, og beklaget, da han kom på at Laila jo både kan «sy og hekle».

Hva er kunst, og er dette kunst? Det er visst spørsmålet. Og om denne utstillingen er kunst, er det da Morten Traavik som utnytter en sårbar Laila Bertheussen som marionette i sitt eget hyperteater?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Helt klart» og «åpenbart», svarer paneldeltaker Tonje Steen på spørsmålet om det er Traavik og ikke Bertheussen som er den egentlige kunstneren.

Bertheussen er av kritikerne «nærmest fratatt samtykkekompetansen» og utsatt for «en umyndiggjøring», fastslo medpanelist Cecilie Nissen.

Steen er overrasket over at «kunstfeltet» går «rett i fella», og bidrar som skuespillere i Traaviks metateater. Og det er ikke noen kunst det han driver med heller, kan hun fortelle. Det er lett å spille media.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele tiden er kunstneren selv en parentes i debatten. Og alle vi som har møtt opp er hodeløse statister i kurator Traaviks gemene eller geniale spill.

Men vi er egentlig ikke der for å høre på noen av debattantene. Vi er der for Laila Bertheussen. Gåten og fenomenet. Mennesket. Skikkelsen.

Etter halvannen time kommer hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun tar ordet. Hva skal hun si? Er hun et offer? Er hun ved sine fulle fem? Eller en klovn?

«Vi vet jo alle sammen at det å få lov å stille ut her og nå er som å vinne en gullbillett», åpnet Bertheussen.

Hun snakker tydelig. Men med nervøs stemme. Som verdens modigst spurv.

«Vi vet alle at denne gullbilletten ikke ene og alene skylder mitt geniale kunstneriske talent og kreativitet, men at den kanskje mer enn noe skyldes alle de kreative narrativene om meg som lever der ute. Tusen takk for drahjelpen, dere kan alle skape en kunstner any time», fortsatte hun. Stadig med en stemme som hørtes ut som den når som helst skulle kunne briste ut i gråt.

Til slutt sa hun:

«Så vil kvelden og tiden vise om jeg har vært heldigere med kuratoren enn jeg var med advokat».

Se hele talen til Bertheussen her:

Hun har vært heldigere med kuratoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Laila Bertheussen er ikke en marionette i Traaviks hyperteater. Hun er ikke klovnen i sitt eget sirkus.

Det er det alle de som vet bedre som er.

(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).