Framgang i finansforvaltning gir mindre korrupsjon, mer skatt og bedre tjenester
Forvaltningen av offentlige penger har blitt bedre i mange land, særlig i Afrika sør for Sahara. Dette øker mulighetene for å mobilisere ressurser til fattigdomsbekjempelse, skriver Håkon Mundal, seniorrådgiver i Norad.
Delta i debatten
Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.
E-post: stemmer@abcnyheter.no
Det har lenge vært antatt at bedre kvalitet på offentlig finansforvaltning reduserer korrupsjon, øker skatteinntekter og bedrer tjenester. En ny studie fra britiske Overseas Development Institute (ODI) bekrefter dette og gir ny kunnskap om sammenhenger. Noen av funnene er:
- Tiltak for å øke åpenhet får best score, parlamenters og riksrevisjoners kontroll dårligst
- Formelle institusjoner er mindre viktige enn politisk støtte til reformer
- Betydelig framgang er mulig også i ustabile land med svake statsapparater
- God finansforvaltning reduserer korrupsjon, og bedre kontrollsystemer er viktigst
- Bruk av straffegebyrer kan gi markert høyere skatteinntekter
Siden 2002 har internasjonale bistandsgivere tredoblet sin støtte til finansforvaltning til 1,3 milliarder dollar i 2016. Offentlig finansforvaltning omfatter systemer for skatt, makrostyring og offentlige utgifter. Norge er også aktive på området. Vi støtter brede finansforvaltningsprogrammer og enkeltområder som riksrevisjoner og skatteadministrasjon i flere land.
Norge ved Norad deltar også i styret i et program som måler kvaliteten på ulike lands finans-forvaltning og er et viktig grunnlag i reformarbeid. Programmet kalles Public Expenditure and Financial Accountability Program – PEFA.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPEFA-analyser er gjennomført i de fleste lav- og mellominntektsland (til sammen 150 land). Det er data fra disse programmene som ligger til grunn for den nye studien fra Overseas Development Institute (ODI/World Bank 2019).
Les også: Mays skytteldiplomati redder britene igjen
Reformer bedrer forvaltning
PEFA-studiene viser betydelig bedring siden 2005. På skala 1-4 har gjennomsnittlig score økt fra 2,0 til 2,75, med framgang på alle områder.
Spennet mellom land er stort, og det er fortsatt store forskjeller mellom områder. Åpenhet får høyest score, eksterne kontrollfunksjoner (parlamenter og riksrevisjoner) lavest. Andre analyser viser at det særlig er lavinntektsland i Afrika Sør for Sahara som har framgang, fra et lavt nivå (Fritz m.fl. 2018).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvilke trekk ved landene er viktig for framgang? Systemer og institusjoner ser ifølge ODI-studien alene ikke ut til å være avgjørende. Presidentsystemer versus parlamentarisme, grad av demokrati, valgsystem eller om det er programbaserte partier, har liten betydning for kvalitet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDerimot er politisk stabilitet, høyt folketall og fravær av naturressurser gunstig. Land med flerpartiflertall i parlamentene, i motsetning til ett-parti-dominans, har noe høyere kvalitet på finansforvaltningssystemene. Parlamentene i disse landene har også større innflytelse på budsjettprosessen.
Uformelle institusjoner kan bety mye. Andre studier har funnet at familierelasjoner, etnisitet, tradisjoner og normer kan ha stor betydning for reell politisk makt.
Reformer i finansforvaltning tar typisk lang tid, går med små steg, og reformpauser og tilbakeslag er ikke uvanlig. Dette var tilfelle i Tanzania og Zambia, der mange reformer stoppet opp i flere år. Nepal var uten permanent riksrevisor i lange perioder og parlamentet var sjelden samlet. Dette førte til liten framgang i riksrevisjonen.
Motivasjon og interesser hos øverste politisk ledelse (særlig president og statsminister) er avgjørende for at departementer støtter reformer. En anstrengt finansiell situasjon kan også framskynde reformer.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Disse tiltakene kan redde insektene
Bedre ressursstyring mulig i sårbare situasjoner
Reformer av finansforvaltning i ustabile land med svake statsapparater («land i sårbare situasjoner») er krevende, men viktig. ODI-forskerne fant eksempelvis at utvikling av bedre finansforvaltning gir mer troverdige sektorbudsjetter, både for land i sårbare situasjoner og andre land.
Artikkelen fortsetter under annonsenSammen med kontrollsystemer gjør bedre forutsigbarhet i tildelte midler at sektorbudsjetter gjennomføres mer i samsvar med planer.
Tidligere studier har vist at også i post-konflikt land er politisk støtte fra høyt nivå viktig (Fritz m.fl. 2012). I studien fra 2012 hadde land som Afghanistan, Kosovo, Sierra Leone og Palestina vesentlige forbedringer, men ikke DR Kongo og Tadsjikistan.
For mer stabile land gir ikke bedre finansforvaltning nødvendigvis bedre budsjettbalanse eller lavere gjeldsgrad. En forklaring kan være at de også får bedre kredittvurderinger og lettere tilgang til lån. Samtidig er det mulig at bedre finansforvaltning gir bedre lånebetingelser og lavere rentebelastning. For øvrig har land med høy avhengighet av naturressursinntekter dårligere budsjettdisiplin.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: EØS svekker verktøykassen vår
Offentlig finansforvaltning mot korrupsjon
Analysene tyder på at kontrollsystemer kan være viktigere enn åpenhet for å redusere korrupsjon. Kontroll av lønnsutbetalinger og driftsutgifter, offentlige innkjøp og regler for budsjettendringer har mer direkte virkning enn åpenhetstiltak.
Straffegebyrer øker skatteinntekter
Land med effektiv bruk av straffegebyrer for manglende skattebetaling har vesentlig høyere skatteinntekter. Analysene viser at med et tilstrekkelig høyt straffegebyr og gode administrative systemer for oppfølging, kan skatteinntekter øke med 1-3 prosentenheter av brutto nasjonalprodukt (BNP).
Artikkelen fortsetter under annonsenAndre egenskaper ved skatteadministrasjoner - som åpenhet og klagemuligheter for skatteytere, opplegg for skatterevisjoner og etablering av skatteregistre - gir ikke tilsvarende utslag på skatteinngang.
I utviklede økonomier – eksempelvis Norge - er det i de siste årene vektlagt frivillig skattebetaling. Forskerne fra ODI påpeker at særlig lavinntektsland likevel bør ha oppmerksomhet på bruk av mer direkte tiltak som straffegebyrer.
ODI-rapporten gir en påminnelse om at i tillegg til åpenhet er målrettede kontrolltiltak og sanksjoner viktig for ressursmobilisering og for å bekjempe korrupsjon.
Den viser også at det er mulig å få til bedre offentlig styring i land i sårbare situasjoner.
Kommentaren er opprinnelig publisert på Bistandsaktuelt.no