Tilsyn misliker spillselskapenes EM-flørt

Det flommer over at spilltilbud under EM. De utenlandske spillselskapene bruker fotball-EM aktivt for å nå norske kunder. Her er en av Sveriges største stjerner i aksjon, Zlatan Ibrahimovic.
Det flommer over at spilltilbud under EM. De utenlandske spillselskapene bruker fotball-EM aktivt for å nå norske kunder. Her er en av Sveriges største stjerner i aksjon, Zlatan Ibrahimovic. Foto: Tt News Agency / REUTERS
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lotteritilsynet advarer om aggressiv markedsføring fra utenlandske bookmakere under fotball-EM.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fotballfesten i Frankrike åpner fredag. Vertsnasjon Frankrike møter Romania klokka 21.

– Vi kommer til å se en ganske så aggressiv markedsføring fra online bettingselskaper under fotball-EM. Det ser vi under alle store mesterskap. Da blir det rettet en mye tyngre markedsføring enn snittet, selv om den er høy fra før. Markedsføringen blir giret opp under en mesterskapsperiode, sier administrerende direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar, til NTB.

Les også: IS-frykt før EM

Svenske avislesere våknet torsdag til EM-bilag i både Aftonbladet og Expressen. Det spesielle var at spillselskapet ComeOn sto bak det tolv sider store fotballbilaget. Norske medier har ikke utfordret reklameforbudet på samme måte.

– I Norge har vi klart å håndheve levningen innenfor landets grenser på en slik måte at norske aviser ikke trykker bilag på tolv sider fra utenlandske spillselskaper. Norske medier er helt frie for utenlandske spillselskaper. I Sverige har man tapt den kampen. Der blir det markedsført hele veien, i Expressen og Aftonbladet – egentlig i alle mediene. Det er et problem i Sverige, men det har vi klart å hindre i Norge, blant annet fordi vi vant noen tidligere rettssaker, blant annet mot Hegnar Online, sier Hamar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: EM i TV-stolen: – Det er veldig trist for hele fotballnasjonen

Han er stolt over at kampen mot reklame for utenlandske spillselskaper ikke ble tapt i Norge.

– Vi har vært flinke til å holde orden i eget hus. Sånn sett skal jeg skryte av norske mediehus, som har forstått prinsippene i spillpolitikken. De har ikke latt seg friste av gode reklamekroner fra utlandet. Og vi ville fulgt opp, om så skjedde. Der har vi lyktes i stor grad. Samtidig har vi stengt 40 sider på nett, sier Hamar.

For om norske papiraviser er kjemisk frie for spillreklame fra utlandet, er det en evig kamp å stoppe nettaviser som lokker nordmenn til å satse pengene sine hos utenlandske spilltilbydere.

Les også: Frankrike for deg som ikke bryr deg om fotball-EM