Derfor er det hull i flyvinduet
Det mystiske hullet har en viktig funksjon.
Du har fått vindusplass på flyet, og titter ut av vinduet. Plutselig biter du deg merke i at det er et lite hull nederst på vinduet.
Hva er dette mystiske hullet? Og hvorfor er det der?
DinSide omtalte saken først.
Bygd opp av flere lag
Sjefsflyger Ludvig M. Lorentzen i SAS forklarer årsaken til dette fenomenet.
Lorentzen sier at flyvinduet er dannet av flere lag.
– Ytterst finner vi hovedstrukturen, som utgjør den viktigste delen av vinduet på et kommersielt fly. Innenfor dette er det et ekstra lag, som fungerer som backup for det ytre glasset. Deretter følger en indre midtdel, som gir beskyttelse dersom de to ytterste lagene skulle svikte.
– Til slutt kommer den innvendige delen som passasjerene ser og tar på. Denne beskytter midtdelen mot skader og riper. De tre ytre lagene er forseglet og i utgangspunktet helt lufttette, sier Lorentzen til DinSide.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSe video: Luksus-fiasko – råtner bort
Hullets funksjon
Det lille hullet befinner seg altså i den innvendige delen.
Lorentzen forklarer videre til nettstedet at hullets funksjon er å utjevne trykket mellom lagene. Det er et mellomrom mellom den ytre og midtre delen, og for å sikre at trykket mellom delene holdes stabilt, er det et lite hull som slipper gjennom luft. Dette bidrar til at de ytre lagene kan ta hovedbelastningen av trykkforskjellen.
Den belgisk-amerikanske piloten Mark Vanhoenacker har også en lignende forklaring på det lille hullet.
Til Slate forklarer piloten at hullet er der for å hjelpe til å kontrollere og regulere forskjellen mellom lufttrykket utenfor flyet og i kabinen. Idet et fly tar av, faller nemlig trykket i kabinen og utenfor flyet, men lufttrykket faller betraktelig mer utenfor. Flyets instrumenter regulerer lufttrykket i kabinen, og holder det stabilt og på et trygt nivå.