Fremskyndet avgang så passasjer mistet flyet – Norse Atlantic Airways får alt ansvar

En Norse Atlantic Airways Boeing 787-9-maskin.
En Norse Atlantic Airways Boeing 787-9-maskin. Foto: Patrick T. Fallon / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gikk veien i flyklagenemnda for den uheldige reisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da passasjeren kom til flyplassen oppdaget vedkommende at flyet hans hadde tatt av for flere timer siden. Grunnen var at flyselskapet, norske Norse Atlantic Airways, hadde fremskyndet avgangen med tre og en halv timer, fra 12.30 til 09.00.

Det skriver Flysmart24.

Passasjeren skal ha mottatt informasjon om fremskyndingen, men mener varselet fra flyselskapet må ha havnet i spam-filteret.

Se video: Her faller han ut av flyet

Nå har flyklagenemnda enstemmig lagt alt ansvaret for passasjerens opplevelse på selskapet, ifølge Flysmart24.

Dermed har passasjeren, som måtte kjøpe ny billett til 7500 kroner for å komme seg til fra Bangkok til Oslo, krav på i overkant av 14.400 kroner i erstatning.

Grunnen er at nemnda mener kunden etter loven har vært utsatt for en kansellering – der flyselskapet ikke har oppfylt sin plikt om å sørge for en ny rute – og skal ha dekket utgiftene til ny billett i tillegg til 6900 kroner (600 euro) i kompensajon i henhold til EUs regelverk.