Voldsom økning i utenlandsk high end-turisme til Norge
Andelen utenlandske turister ved Krefting-eide Nusfjord Arctic Resort i Lofoten har økt med hele 35 prosentpoeng på få år. Nå er de også håndplukket til en internasjonal medlemsklubb.
Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen.
«Næringsministeren vil lokke «high end»-turister med tykk lommebok til Norge», skrev Dagens Næringsliv forleden. I artikkelen lovet Cecilie Myrseth (Ap) å utarbeide en politikk som skal gjøre reiselivet til en enda større eksportnæring for landet, hvor hovedfokuset vil være å tiltrekke flere velbeslåtte, utenlandske turister.
For litt over seks år siden tok eiendomsinvestor Carl Erik Krefting og hans familie over det gamle fiskeværet Nusfjord i Lofoten. Siden den gang er det investert om lag 250 millioner kroner i hotellprosjektet Nusfjord Arctic Resort, i et forsøk på å tiltrekke nettopp utlendinger med mer penger på bok enn gjennomsnittet.
– Familien forelsket seg i stedet. Vi investerer videre, uttalte Caroline Krefting, utviklingsdirektør i Carucel Eiendom til Finansavisen for rundt tre uker siden.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNå har investeringen kastet av seg, i form av at hotellet er blitt valgt ut som ett av tre i Norden til å bli med i den eksklusive klubben Small Luxury Hotels of the Worlds (SLH) «Considerate Collection».
Flere utlendinger og stigende priser
SLH er en uavhengig hotellkjede som spesialiserer seg på luksuriøse og bærekraftige boutiquehoteller over hele verden. Til sammen er kun 50 hoteller med i Considerate-utvalget.
– Dette lar oss utnytte et globalt nettverk og nå et bredere publikum samtidig som vi opprettholder vår lokale appell, sier Krefting nå.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOg nettopp den globale turismen i Lofoten har fått vind i seilene den seneste tiden:
Mens andelen gjester som kom fra utlandet tidligere var på 50 prosent ved hotellet, har den i år økt til 85 prosent. Utlendingene har med det virkelig fått øynene opp for midnattssol og nordlys.
Og ifølge hotellrådgiver i Wiederstrøm Hotel Consulting, Peter Wiederstrøm og analyseselskapet Benchmarking Alliance, har romprisene i Lofoten steget med rundt 25 prosent fra 2019 til 2023.
Artikkelen fortsetter under annonsenOmsetningen pr. tilgjengelige rom, såkalt RevPAR, i Lofoten er også opp solide 12 prosent fra 2022 til 2023. Riktignok var det et større beleggfall i årene før dette, slik at de nyeste tallene kommer etter en svak periode, men trenden er likevel oppadgående inn i 2024.
Andelen utenlandske turister i Lofoten generelt er ifølge Wiederstrøm, som jobber med hotelleiendom, -drift, -data og benchmarking, opp fra 37,7 prosent i 2018 til 50,5 i 2023.
Høy betalingsvillighet
– Flere og flere tenderer til å velge overnattingssteder med høy kvalitet, og interessen for konkrete aktiviteter og naturopplevelser er også økende, forteller også daglig leder i Destination Lofoten, Line Renate Samuelsen.
Der Lofoten primært har vært en sommerdestinasjon tidligere, ser Samuelsen nå en sterk trend hvor utenlandske turister besøker naturparadiset hele året.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Om vi holder sommeren utenom, så har veksten i internasjonale gjestedøgn de tre første månedene i år vært på 41,7 prosent, sammenlignet med de samme månedene i 2019, forteller hun videre. Også høst og vår har en økning.
Artikkelen fortsetter under annonsenDestination Lofoten har selv valgt å satse på en utvidelse av sesongen. Det er fordelaktig, slik at turismen både blir spredd mer utover, og ikke minst blir mer bærekraftig, mener de.
I juli i fjor var eksempelvis hotellbelegget på 89 prosent, mens det i løpet av årets tre første måneder bare var 40 prosent fullt i snitt. Tidligere var dette spriket enda større, og tendensen er at høst-, vinter- og vårsesongen tar innpå.
– Kapasiteten i Lofoten er ikke sprengt, slik mange kanskje har fått inntrykk av. Det er kun i de mest hektiske sommerperiodene det kan oppleves slik, men det er ledig kapasitet. Potensialet for bærekraftig turisme gjennom hele året er enormt.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet vil igjen skape positive ringvirkninger, ifølge Samuelsen, som ramser opp helårs arbeidsplasser, en jevnere besøksstrøm og tryggere investeringer for utviklere som ønsker en mindre variabel og sesongbasert økonomi.
Small Luxury Hotels of the World (SLH)
SLH er en uavhengig hotellkjede som spesialiserer seg på luksuriøse boutiquehoteller over hele verden.
Grunnlagt i 1991.
Tre hoteller i Norden, deriblant Nusfjord Arctic Resort i Lofoten, er plukket ut til deres Considerate Collection.
Til sammen er det om lag 50 hoteller globalt med i SLHs Considerate Collection.
Kilde: Small Luxury Hotels of the World (SLH)
Direktefly fra europeiske «hubs»
I løpet av årets tre første måneder var den internasjonale andelen turister i Lofoten på 62 prosent. Blant disse finner vi en overvekt av tyskere, italienere, franskmenn og sveitsere. Samtidig vokser også andelen kinesere og amerikanere.
– Også turister fra Thailand, Malaysia, Canada og Australia tar turen. Vi ser at det er flere som reiser langt, og de blir lenger – rundt en ukes tid.
Destination Lofoten jobber nå med å få på plass flere direkteflyvninger til Evenes fra Europa, og har allerede landet tre til sommeren.
– Det åpner helt nye muligheter når utlendingene kan fly fra Asia og USA, via eksempelvis Frankfurt. Da blir det to etapper, i stedet for tre og fire.
– Målet er at vi etter hvert skal kunne tilby direkteruter til og fra Europa gjennom hele året.