Olympisk prishopp for Eiffel-besøk
Eierne av Eiffeltårnet i Paris skrur i sommer opp billettprisene med 20 prosent for besøkende som vil til topps i det berømte byggverket. Det må til for å få råd til maling og renovering, mener de.
Eiffeltårnet er eid og blir drevet av den offentlige virksomheten Sociéte d’Exploitation de la tour Eiffel, som Paris kommune er hovedeier av. Dramatisk publikumssvikt under pandemien har ført til pengeknipen.
Ifølge CNN vil en voksenbillet som gir adgang til tårnet og heistur til topps koste 35,50 euro - 406 kroner. For barn mellom 12 og 14 år vil det koste 17,70 euro, mens det for barn på mellom fire og 11 år vil billetten komme på 8,90 euro.
Prisøkningen skjer fra 17. juni, i god til før Sommer-OL braker løs i den franske hovedstaden 26. juli. OL-arrangørene har tidligere sagt at de venter millioner av OL-besøkende til byen. Bare åpningsseremonien som skjer langs elven Seinen, er forventet å trekke til seg 300 000 publikummere.
Pandemi-svikt
Eiffelorganisasjonen har mye tapte penger å ta igjen. Under koronapandemien sank besøkstallet fra 6,2 millioner besøkende i 2019 til bare 1,6 millioner i 2020. Året etter var tallet under 2,1 millioner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- I denne perioden var driftskostnadene tre ganger høyere enn inntjeningen, har SETE opplyst.
Ifølge Standby.dk fordyres renoveringen også ved at man må ta forholdsregler for å unngå at håndverkerne må jobbe med bly under malearbeidet.
- Bly brukes ikke lenger i dag, men tårnet ble tidligere malt med skadelig blyholdig maling for å unngå rust, skriver nettstedet.
Se video: Spektakulært lysshow på Eiffeltårnets 130-årsdag
Skulle rives
Arbeidet med å male Eiffeltårnet skal etter planen vare fram til 2027. I tillegg planlegges det også å gi tårnets heiser "en kjærlig hånd", noe som også vil bety at tårnet vil være stengt i perioder.
Eiffeltårnet ble bygget mellom 1887 og 1889 på Champ de Mars i Paris. Tårnet var en del av verdensutstillingen i 1889, og egentlig hadde Gustave Eiffels selskap kun tillatelse til å ha tårnet stående til 1909, da det egentlig skulle rives.
I mellomtiden viste tårnet seg imidlertid å ha verdi som sendemast for radiotelegrafi, og derfor endte det med at tårnet ble stående.