Michelin-mat i 10.000 meters høyde:Singapore Airlines inngår partnerskap med Michelin-restauranten AOC

Utfordringene er mange når flymat skal ha Michelin-kvalitet.

Singapore Airlines inngår eksklusivt Michelin-samarbeid.
Singapore Airlines inngår eksklusivt Michelin-samarbeid. Foto: Roslam Rahman / AFP / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Singapore Airlines (SIA) inngår eksklusivt samarbeid med den danske 2-stjerners Michelin-restauranten AOC, som har utviklet en 2-retters meny til selskapets business class-passasjerer.

Det melder flyselskapet i en pressemelding.

Utfordringene er mange når flymat skal ha Michelin-kvalitet. AOC har med sin kulinariske ekspertise skapt en enestående meny bestående av sesongbaserte, lokale råvarer. Den første menyen fra AOC vil bli servert på SIA’s nordiske flyrute mellom København og Singapore 1. juli 2024.

Nordens gastronomiske hovedstad

København er kjent som Nordens gastronomiske hovedstad. Et nytt partnerskap mellom verdens mest prisvinnende flyselskap, Singapore Airlines, og den anerkjente København-restauranten AOC vil ta flymat til nye høyder.

Singapore Airlines’ business class-passasjerer med avreise fra København kan fra 1. juli 2024 nyte en 2-retters meny bestående av én forrett og én hovedrett laget av lokale, sesongbaserte råvarer, utviklet og skreddersydd av AOCs erfarne kjøkkensjef Søren Selin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– AOC er en av Nordens beste restauranter og deres fokus på lokale råvarer og ypperste matopplevelser passer perfekt med Singapore Airlines’ dedikasjon til kulinarisk ekspertise og høye kvalitetskrav. Vi ønsker bestandig å gi våre kunder en unik og helhetlig reiseopplevelse, og jeg gleder meg til å presentere AOCs meny til våre passasjerer, og å kunne gi dem en lokal matopplevelse i toppklasse, sier Jagdish Bhojwani, General Manager for Singapore Airlines i Norden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

AOC ser på sin side like mye fram imot samarbeidet:

– Singapore Airlines er et førsteklasses brand vi lett assosierer oss med. I tillegg er det en spennende utfordring å kreere flymat. Vi ønsker begge å skape helhetsopplevelser som setter sansene i spill gjennom våre mat- og flyopplevelser, og dette er et partnerskap med sterk synergieffekt, forteller kjøkkensjef Søren Selin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se video: Måtte ta en «magelanding»

AOC i luften

AOC har utviklet menyen eksklusivt for Singapore Airlines. Selv om prosessen med å skape flymat er ny og annerledes, har det vært viktig for restaurantens erfarne kjøkkensjef at kjøkkenets karakteristiske smak og utseende skal gjenkjennes i 10 000 meters høyde.

– Sesongens lokale råvarer, eksepsjonell smak og estetikk kjennetegner maten som servers hos AOC, og for meg er det viktig å gjenskape dette i flymenyen, Reisende skal kunne kjenne at det er AOCs mat de får servert. Dette har vært en utfordring som har krevd ulike justeringer og tilpassinger underveis, før vi kom i mål, forteller Søren Selin, som betegner rettene som bombarderte av gode, lokale smaker.

Alt smaker annerledes i luften

I høye luftlag reduseres smaks- og luktesansen markant. Det er i tillegg en rakke praktiske forhold å ta høyde for når det skal lages flymat. Maten skal blant annet tilberedes flere timer før avreise, for så å varmes opp ombord. Videre er det en rekke hygiene- og sikkerhetskrav som skal oppfylles og som avanserer prosessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SIA og AOCs gourmetmeny hadde ikke blitt en realitet uten tett sparring og veiledning fra Gate Gourmet, som har bidratt med sin ekspertise som cateringleverandør av flymat.

– Et flykjøkken har langt i fra samme fleksibilitet som et restaurantkjøkken, og faktorer som kabinetrykk og flystøy påvirker våre smakssanser og oppleveles ikke likt på landjorden som i luften. Gjennom de siste månedene har vi sammen med AOC eksperimenteret med forskjellige metoder og gitt input til hvordan best å tilpasse retterne til flyforholdene uten at det går på kompromiss med kvaliteten, sier Morten Tøfting Pedersen, køkkensjef hos Gate Gourmet.

Singapore Airlines’ europeiske cateringsjef, som er ansvarlig for selskapets høye krav til kvalitet, standard og design, kvalitetssikrer alt som levers ombord, og har i tillegg prøvesmakt og testet AOCs retter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

–Jeg har flere ganger vært i København, og sammen med Søren Selin og hans dyktige kokke-team, gjennomgått rettenes ingredienser, designet og ikke minst smakene. Jeg er dypt imponeret og gleder meg over at vi til sommeren kan servere denne eksepsjonelle flymenyen til våre passasjerer, skapt av en dansk to-stjernet Michelin-kokk, uttaler Ben Kuang, europeisk cateringsjef for Singapore Airlines.

AOCs og SIAs sommermeny serveres første gang 1. juli 2024, da flyselskapet igjen operer daglige ruter mellom København og Singapore. Menyen serveres i perioder på tre måneder. Heretter er planen art Søren og hans team skaper en ny sesongbasert meny til passasjerer ombord Singapore Airlines’ business class.