KLM drev grønnvasking

Flyselskapet KLM har villedet kundene med såkalt grønnvasking. Det har en domstol i Nederland slått fast. Flere flyselskaper sliter med hvordan de skryter av egne miljøsuksesser.

Flyselskapet KLM har villedet publikum med miljø-påstander, mener en nederlandsk domstol.
Flyselskapet KLM har villedet publikum med miljø-påstander, mener en nederlandsk domstol. Foto: KLM
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En nederlandsk domstol har avgjort at KLM villedet kunder i en sak reist mot flyselskapet av en miljøgruppe som anklaget flyselskapet for «grønnvasking». Tingretten i Amsterdam dømte i forrige måned til fordel for miljøorganisasjonen «Fossielvrij» (Fossilfri).

Organisasjonen anklaget det nederlandske flyselskapet for villedende reklame.

Ifølge retten kom flyselskapet med en rekke vage og ubegrunnede påstander som minimerte miljøpåvirkningen av å fly i sin «Fly Responsibly»-annonsekampanje, skriver Aerotime.

Les alt om fly i ABC Nyheter

Foreløpig er det fortsatt såkalt SAF som gjelder i tankene hos KLM - i påvente av hydrogen og elektrisitet. Foto: KLM
Foreløpig er det fortsatt såkalt SAF som gjelder i tankene hos KLM - i påvente av hydrogen og elektrisitet. Foto: KLM

Ikke straff

Kjennelsen pålegger imidlertid ikke KLM å trekke tilbake informasjon og har heller ikke pålagt flyselskapet en straff. Annonsekampanjene er ikke lenger aktive.

I stedet advarte retten flyselskapet om å være mer nøyaktig og transparent i fremtidig kommunikasjon angående miljøspørsmål.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

KLM har akseptert domstol-avgjørelsen.

– Det er bra at retten gir oss mer klarhet om hva som er mulig og hvordan vi kan fortsette å kommunisere transparent og ærlig om vår tilnærming og aktiviteter," konkluderte flyselskapet i sin offisielle uttalelse.

Flere saker

Flyselskapet sier også at det er «fornøyd» med at retten har avgjort at de kan «fortsette å kommunisere med våre kunder og partnere om vår tilnærming til å gjøre luftfart mer bærekraftig».

KLM sier at de kontinuerlig lærer hvordan de best kan inkludere dette.

Denne grønnvaskings-saken er en av flere inngitt av miljøorganisasjoner mot flyselskaper for deres reklamekampanjer.

I 2023 forbød Storbritannias Advertising Standards Agency annonser fra en håndfull flyselskaper, inkludert Etihad, Air France og Lufthansa, med den begrunnelse at de ga en feilaktig fremstilling av miljøpåstander.