Reise: Lavest pris ikke det viktigste

Nordmenn vil ha verdi for pengene, ikke lavest mulig pris, når de reiser til utlandet i vinter - som for eksempel hit til Los Christiano-stranden på Tenerife.
Nordmenn vil ha verdi for pengene, ikke lavest mulig pris, når de reiser til utlandet i vinter - som for eksempel hit til Los Christiano-stranden på Tenerife. Foto: TUI
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare tolv av hundre nordmenn oppgir at lavest mulig pris er det viktigste når de skal ut å reise i vinter. Det viser en fersk gallupundersøkelse fra Kantar Media for reiseselskapet TUI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

76 av 100 mener at «verdi for pengene» er det viktigste når de skal kjøpe charterferie.

I den digitale spørreundersøkelsen fikk 1160 nordmenn tre svaralternativer på spørsmålet om hva som var viktigst dersom de skulle bestille en ferietur i høst:

  • At reisen har en lavest mulig pris er viktigere enn hvilken destinasjon jeg reiser til, standarden på hotellet og muligheten for opplevelser.
  • At jeg opplever at reisen gir verdi for pengene. Det vil si at prisen oppfyller mine behov enten det gjelder reisemål, hotellstandard eller spesielle opplevelser etc.
  • Jeg vet ikke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nordmenn ønsker seg gjerne høy standard i ferien. Hotell som RIU Vistamar i Puerto Rico på Gran Canaria er veldig populære. Foto: TUI
Nordmenn ønsker seg gjerne høy standard i ferien. Hotell som RIU Vistamar i Puerto Rico på Gran Canaria er veldig populære. Foto: TUI

12 prosent oppgir at lav pris er det viktigste, mens hele 76 prosent svarer at de prioriterer verdi for pengene. Det vil si at reisen oppfyller behov til reisemål, forventet hotellstandard og opplevelser. 11 prosent er usikre på hva som er viktigst.

­– Nordmenn søker gjerne etter en billig ferie, når de leter etter sin neste ferie. Samtidig så ser vi at når de bestiller, så bytter de gjerne til sitt favorittreisemål og velger høyere standard både på hotell og romtype, sier kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI Norge i en pressemelding.

Dersom man ser på ulike aldersgrupper er de yngste noe mer opptatt av lav pris enn de eldre. I aldersgruppen 18-34 synes 22 % at lav pris er det viktigste.