
Økning i Booking.com-svindler

Den internasjonale hotellbooking-tjenesten Booking.com misbrukes stadig oftere av svindlere. Svindelaktiviteten har særlig økt i høst, sier svensk politi.
Svindel knyttet til Booking.com har økt kraftig de siste månedene, ifølge politiets Nasjonale svindelsenter, skriver TravelNews.se
En av de som er utsatt for svindel er Sofia Blomgren (48):
– Det var umulig å se at det var svindel, alt var så pent utført og all informasjon var korrekt, sier hun til avisen Dagens Nyheter (DN).
Hackerangrep
Hotellet skriver ifølge avisen i en e-post til Sofia Blomgren at det er et hackerangrep knyttet til Booking.com-tjenesten og de er et av hotellene som er rammet.
Booking.com svarer i en epost til DN at de etterforsker hva som har skjedd i Sofia Blomgrens sak, men kan konkludere med at det ikke er et brudd på Booking.coms egne systemer.
40 anmeldelser i oktober
Ifølge opplysninger fra det svenske politiets nasjonale svindelsentral har det vært en klar økning i anmeldte tilfeller av svindel med varemerket Booking.com.
Det ble anmeldt rundt førti tilfeller i oktober i år, mot seksten i oktober i fjor. Den samme trenden er ikke sett for andre store hotellbookingsider.
– Det begynte å øke i august i år og har økt med rundt ti saker per måned, sier Anna-Lena Tapper, kriminalitetsforebyggende leder ved politiets nasjonale bedragerisenter ifølge TravelNews.