Eight Amcars Club:  Bilmuseum som hyller taperne

Denne 1946 Studebaker Champion er en av de eldste bilene i samlingen. Den kom til Norge da den var kun tre år gammel i 1949.
Denne 1946 Studebaker Champion er en av de eldste bilene i samlingen. Den kom til Norge da den var kun tre år gammel i 1949. Foto: Ivar Engerud /Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eight Amcars Club har skapt et bilhistorisk senter uten sidestykke i Norge. De 100 bilene er alle av de amerikanske merkene som bukket under etter 2. verdenskrig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SØRUM: Tre og et halvt år og tusenvis av dugnadstimer etter at det første spadetaket ble tatt kunne klubben og dens mange hjelpere ønske velkommen til offisiell åpning av EAC - Bilhistorisk senter i Asakveien 11 på Sørum i Viken.

Historien om senteret startet imidlertid lenge før, helt tilbake til 1977 da klubben ble dannet. Midt på 1970-tallet hadde amcarmiljøet i Norge for alvor begynt å bli organisert i både nasjonale, lokale og merkespesifikke klubber.

Startet klubb

Det handlet mye om merkene fra Ford, GM og Chrysler. For mye mente Jack Tveter. Han dro i gang en klubb for de merkene som eksisterte ved freden i 1945, men som i tur og orden ble lagt ned det neste tiåret.

Packard, Kaiser, Studebaker, DeSoto, Henry J, Willys, Hudson og Nash var merkene som ble identifisert.

Åtte stykker.

Derav navnet.

DeSoto var et av merkene som holdt ut lengst. Til 1961, da Chrysler valgte å legge det ned. Denne Firesweep Sportsman er fra 1959, året for de største finnene. Foto: IVAR ENGERUD / FINANSAVISEN
DeSoto var et av merkene som holdt ut lengst. Til 1961, da Chrysler valgte å legge det ned. Denne Firesweep Sportsman er fra 1959, året for de største finnene. Foto: IVAR ENGERUD / FINANSAVISEN

Langsiktig prosjekt

Allerede tidlig begynte man å tenke på et sted hvor medlemmene kunne lagre og vise frem bilene. Og det siste tiåret har tankene om en langt større satsing vokst frem og blitt realisert gjennom et utstrakt samarbeid mellom klubben, medlemmene, private investorer og kommunen. Resultatet er et imponerende museum med medlemmenes biler, både nysolgte i Norge og importerte i senere tid.

Samlingen av de rundt hundre bilene er unik, selv i verdenssammenheng. Du finner ikke en så komplett samling av disse merkene og modellene selv i USA. Et stykke norsk kulturhistorie.