Kystruten: Havila Castor i rute fra Bergen
Havila Kystrutens andre skip, Havila Castor, seilte tirsdag kveld i rute fra Bergen på sin første rundtur på den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
HAVILA KYSTRUTEN: Kl. 20.30 tirsdag 10. mai kastet Havila Castor loss fra Jektevikterminalen i Bergen og satt kursen nordover mot Kirkenes. Dette er rederiets andre skip som skal betjene kystruten.
- At vi nå kan seile nordover er en stor dag for Havila Kystruten. En fantastisk gjeng med ansatte og leverandører har stått på dag og natt siden Havila Castor kom til Bergen i forrige uke for å få skipet klart til i dag, og de har bestått med glans, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding.
- Vi hadde aldri klart denne krevende øvelsen uten at alle gjorde sitt aller ytterste og litt til. Å være med på en snuoperasjon av denne skalaen og levere på så kort tid er helt unikt og det lov å være stolt av jobben som er gjort for alle involverte.
Havila Castor, sammen med søsterskipet Havila Capella, er et toppmoderne skip, med tekniske egenskaper som gjør de til de mest miljøvennlige skipene som noen gang har seilt den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Skipets fremdrift er en kombinasjon av naturgass (LNG) og en batteripakke på 6,1 megawattimer (MWh), verdens største batteripakke på et passasjerskip. Havila Kystruten har investert rundt 500 millioner kroner ekstra for å gjøre skipene sine miljøvennlige.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Leverer på klima-lovnader
- Å levere på våre lovnader innenfor klima og miljø er viktig for oss, det skal ikke bare være snakk. Tall fra Havila Capellas tidligere seilinger viser at vi kutter CO2-utslipp med over 30 % slik vi drifter skipene i dag, og vi kan kutte ytterligere, sier Martini.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Blant annet vil en fremtidig innblanding av biogass redusere utslippene enda mer.
Allerede om en snau måned vil Havila Castor virkelig skrive seg inn i historiebøkene.
- Torsdag 2. juni vil Havila Castor seile inn Geirangerfjorden på ren batteridrift, lydløst og utslippsfritt, som det første passasjerskipet noensinne. Det vil skje fire år før myndighetens krav om denne typen seilinger i verdensarven vår. Det er vi stolte av å få til allerede nå, sier Martini.
Nytt og moderne
Alle de nye kystruteskipene til Havila Kystruten er innredet med norske møbler i klassisk nordisk design. Maten om bord speiler områdene du seiler igjennom, og om bord kan du nyte den vakre norskekysten gjennom store vinduer som slipper inn naturen med vekslende vær og lys. I tillegg vil skipets passasjerer sove godt i store og moderne lugarer.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Lugarene våre er romslige og de utvendige lugarene som vi har flest av, har store vinduer slik at man kan nyte utsikten. Sengene om bord er komfortable og hos oss skal man også sove godt, sier Martini.
- Maten du får om bord skal være en del av totalopplevelsen det er å reise med oss, med kortreist og lokalproduserte råvarer fra leverandører langs kysten. Det bidrar til lokal verdiskaping, og gir våre passasjerer en helt egen kulinarisk opplevelse, avslutter Martini.