Første elektriske øybåt på plass

OSLOFJORD1: Nye elektriske Oslofjord 1 ble 15. desember tauet inn til Rådhusbrygge 4 hvor den skal klargjøres.
OSLOFJORD1: Nye elektriske Oslofjord 1 ble 15. desember tauet inn til Rådhusbrygge 4 hvor den skal klargjøres. Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen

Endelig en hyggelig førjulsbeskjed – Den første av fem nybygde, moderne utslippsfrie øybåter er ankommet Oslo. Elektrifiseringen av øybåtene vil gjøre Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart og tar oss et skritt nærmere målet om å bli verdens første utslippsfrie storby.

Oslofjord 1 ankom Oslo onsdag ettermiddag, 15.12.2021, og ligger ved Rådhus Brygge 4. Båten skal nå i noen uker klargjøres blant annet med tekniske tilpasninger og testing før den på nyåret settes i rutetrafikk. Dette skjer etter planen i midten av januar.

- Dette er nok en elektrisk milepæl for Oslo. Nesoddbåtene er allerede utslippsfrie og nå kan vi tilby befolkningen og turister et bedre tilbud med nye øybåter som bidrar til en stillere reise og renere luft. Dette vil ha stor betydning for CO2 utslippene i havneområdet, og i tillegg er det positivt for det grønne skiftet i maritim sektor. Ankomsten av Oslofjord 1 er en førjulsgave til alle i Oslo, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav, i en pressemelding.

Oslofjord 1 Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen
Oslofjord 1 Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen

Flere elektriske øybåter på vei

De neste fire båtene vil gradvis komme til Oslo frem mot sommersesongen og videre i 2022. Båtene er universelt utformet, har god utsikt og plass til langt flere passasjerer enn i dag.

- Jeg gleder meg til at vi kan ønske passasjerene velkommen om bord på de nye, flotte og utslippsfrie øybåtene. Nå er vi virkelig i ferd med å realisere Oslo som utstillingsvindu for grønn skipsfart, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. For Nesoddbåtene ble målet allerede nådd i 2020, øybåtene i 2022 og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene.

Oslofjord 1 Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen
Oslofjord 1 Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen

Boreal Sjø, ny operatør med nye båter

Boreal Sjø AS tok over driften av Ruters øybåttilbud 1. november, og frem til Oslofjord I settes i rutetrafikk, betjenes trafikken med en av de gamle båtene, nærmere bestemt Oslo VIII. Båtene går som tidligere fra Rådhusbrygge 4.

– Oslo kommune og Ruter er godt i gang med et pionerarbeid i Oslofjorden. Sammen med vår oppdragsgiver ser vi fram til å gi de reisende i Indre Oslofjord et utslippsfritt tilbud av høy kvalitet, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

De nye båtene har alle plass til 350 passasjerer, som gir vesentlig høyere kapasitet enn med dagens båter som har plass til 236 passasjerer. Båtene er godt tilrettelagt for personer med spesielle behov, med brede gangveier, heis og slak trapp til soldekk. Båtene har passasjersalonger både på hoveddekk og på soldekk, med store glassflater og flott utsikt.

B1 blir hovedlinjen som dekker alle øyene, mens B2 opprettes som ny linje som vil betjene Hovedøya, Gressholmen og Langøyene.

Tåkefylt da den nye elektriske Oslofjord 1 ble tauet inn til Rådhusbrygge 4 hvor den skal klargjøres. Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen
Tåkefylt da den nye elektriske Oslofjord 1 ble tauet inn til Rådhusbrygge 4 hvor den skal klargjøres. Foto: Ruter AS/Øystein Dahl Johansen

Fakta om de nye båtene

Fem identiske nye nullutslippsbåter

Båtenes navn er Oslofjord I, II, III, IV og V

Helelektriske pendelbåter med lading på Rådhusbrygge 4

Lengde 35 meter og bredde 8 meter

Passasjerantall er 350

Båtene er designet av Multi Maritime, og bygges i Tyrkia

Universell utforming

To dekk med stort soldekk

Trivelig salong med store glassflater og god utsikt

Designet for å kunne operere i is

Personvernpolicy