Edinburgh: Punget ut 2,2 mrd. for whisky-attraksjon

STORSATSING: EIendomsutbyggerne har investert stort i Johnnie Walker Princes Street.
STORSATSING: EIendomsutbyggerne har investert stort i Johnnie Walker Princes Street. Foto: Diageo
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny turistattraksjon som promoterer skotsk whisky har åpnet i Edinburgh. Prislappen endte på 2,2 milliarder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen.

Alkoholprodusenten Diageo har brukt store summer på å pusse opp whiskyattraksjonen i Johnnie Walker Princes Street.

Det har tatt fire og et halvt år å renovere eiendommen og utsmykke den med butikker, en whiskykjeller og to barer på taket.

Utbyggingen skal ha kostet 185 millioner pund – hele 2,2 milliarder kroner – og skal være Skottlands største enkeltinvestering i whisky noensinne.

– Dette er en stolt dag for alle involverte. I fjor feiret Johnnie Walker 200 år siden grunnleggeren John Walker åpnet dørene til sin lille butikk, og i dag representerer neste kapittel i historien, sier Ivan Menezes, konsernsjef i Diageo, til BBC.

Johnnie Walker Princes Street Foto: Diageo

Besøkende vil bli tatt med på en guidet tur i smaksopplevelse der de kan velge fra sjeldne whiskyer, fylle egne flasker og få dem personifisert. Med mer enn 800 smakskombinasjoner er det nok å ta av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Billettene koster 25 pund – nær 300 kroner – pr. person og inkluderer en 90 minutter lang guidet tur og tre drinker med whisky er inkludert i prisen. Alternativer uten alkohol er også tilgjengelig.

I 2019 sto skotsk whiskyindustri for hele 2,2 millioner besøkende turister.

– Et eksepsjonelt tilskudd til Edinburghs turisme, sier Malcolm Roughead, adm. direktør i VisitScotland.