MF Nesvik i rute:Elektrisk ferjetur over Rogalands-fjordene

GOD GLI OVER FJORDEN: MF Nesvik har kapasitet til nesten 300 passasjerer og 80 biler. Fartøyet har en stor passasjersalong plassert under bildekket og like over vannlinjen, som gir passasjerene følelsen av å gli over fjorden i total stillhet.
GOD GLI OVER FJORDEN: MF Nesvik har kapasitet til nesten 300 passasjerer og 80 biler. Fartøyet har en stor passasjersalong plassert under bildekket og like over vannlinjen, som gir passasjerene følelsen av å gli over fjorden i total stillhet. Foto: Westcon/Økland
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne uken kommer den splitter nye elektriske ferjen MF Nesvik i rute på Hjelmeland-Nesvik-Skipavik sambandet. Etter grundig testing av Norled og Westcon er den nå klar for å ønske reisende velkommen på torsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- MF Nesvik har et spennende design og en lett tilgjengelig passasjersalong. Det er også gode løsninger på broen med kvalitetsutstyr, forteller Norleds driftsleder for sambandet, Anette Røberg, i en pressemelding.

Røberg var med på sjøprøvene for en stund den.

MF Nesvik er noe større og romsligere enn MF Hjelmeland som også trafikkerer på sambandet, og betydelig større enn MF Sigrid som nå erstattes av MF Nesvik.

Stillhet på fjorden

Ferjen er designet av LMG Marin AS, og er bygget av Westcon Yard i Ølen. Fartøyet har kapasitet til nesten 300 passasjerer og 80 biler. MF Nesvik har en stor passasjersalong plassert under bildekket og like over vannlinjen, noe som gir passasjerene følelsen av å gli over fjorden i total stillhet.

MF Nesvik er søsterferjen til MF Hydra som også bygges hos Westcon. Begge fartøyene er designet for å kunne bruke minst mulig energi. MF Hydra blir verdens første hydrogendrevne ferje, men også MF Nesvik kan bli oppgradert til hydrogen på sikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er svært glade for å ha enda et moderne nullutslippsfartøy i Norled sin portefølje. Vi takker for et godt samarbeid med Westcon Yard, LMG Marin, Westcon Power & Automation og alle de øvrige samarbeidspartnerne våre. Det er imponerende at både verft og leverandører klarer å levere MF Nesvik i henhold til opprinnelig tidsplan på tross av alle utfordringene knyttet til korona-situasjonen, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Drives av Norled

Hjelmeland–Nesvik–Skipavik er et ferjesamband som krysser Hjelmelandsfjorden og Ombofjorden i Rogaland. Det betjener ferjekaiene Hjelmeland og Nesvik i Hjelmeland og Skipavik i Stavanger kommune. Strekningen drives av Norled. Sambandets strekninger blir betjent av MF Hjelmeland og MF Nesvik.

Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms.

Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi. I 2015 introduserte Norled verdens første elektriske ferje MF Ampere. Nå utvikles også verdens første ferje som skal gå på flytende hydrogen, MF Hydra.

Se video: To på strømmen - endelig på Jæren: