For en jomfrutur - flyselskap med én passasjer fra Røros

JOMFRUTUR: Air Leap hadde første avgang fra Røros 1. april. Røros-ordfører Isak W. Busch til høyre.
JOMFRUTUR: Air Leap hadde første avgang fra Røros 1. april. Røros-ordfører Isak W. Busch til høyre. Foto: Air Leap
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen drømmestart for svenske Air Leap, som vant konkurransen om å fly Røros-Oslo da de hadde sin første avgang i coronaens tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, vi hadde én passasjer på jomfruturen fra Røros til Oslo 1. april, forteller administrerende direktør Jon Melkersson i det svenske flyselskapet Air Leap til ABC Nyheter.

Selskapet vant denne statsstøttede flyruten i konkurranse med Widerøe og DOT. Men corona-krisen gjorde at oppstarten ikke ble helt som tenkt.

Reiselivssjef i Destinasjon Røros, Tove R. Martens (til venstre på bildet over) kommer med trøstens ord på Facebook:

– Vi har tro på at fortsettelsen blir bedre enn starten ;-). Velkommen skal dere uansett være!

– For en dag å starte en ny rute på, hva, Melkersson?

– Vi har fløyet Ørland-Oslo siden januar 2019. Vi så at passasjertrafikken der falt veldig. Normalt er det jo mye militære som flyr til Oslo. Siden vant vi jo strekningen Røros-Oslo. Vi ser langsiktig på det. Den skal vi jo fly i fire år, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden det nå er så få passasjerer, setter ikke Air Leap inn et eget fly fra Røros, men sender Ørland-flyet nedom Røros på vei sørover.

På den positive siden veier det at flyruta også frakter gods. Og mengden gods har faktisk økt litt fra Røros.

ABC Nyheter snakker med direktøren idet han akkurat har kommet ut fra en økt på treningssenteret, et eksempel på at svenske myndigheter har mindre restriktive corona-tiltak enn norske.

– I Norge har myndighetene stengt ned treningssentrene. Går flytrafikken også bedre i Sverige enn i Norge?

– Det er klart utrolig mye færre passasjerer som flyr. Men vi har flaks. Vi har linjer som flyr på offentlige anbud og får en fast sum for hver tur.

Dessuten regner han med å få kompensasjon for corona-tiltak i Norge. Norske myndigheter må få tillatelse til slike tiltak fra overvåkingsorganet ESA i Brussel, noe som har gått i orden.

Vesle Air Leap er nå nesten størst her på Arlanda.

Avisa Arbeidets Rett omtalte saken først