Reiselivsbransjen ønsker Nord-Norgebanen velkommen

Virke Reiseliv tror Nord-Norgebanen hadde gitt positive resultater for reiselivet i regionen.
Virke Reiseliv tror Nord-Norgebanen hadde gitt positive resultater for reiselivet i regionen.  Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både Norsk Reiseliv og Virke Reiseliv tror det vil gagne Nord-Norge å få tog helt til Tromsø. NHO Reiseliv forholder seg mer avventende. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mars skal Stortinget behandle et forslag fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Per-Willy Amundsen (Frp) om å igangsette arbeidet med Nord-Norgebanen.

SV og Senterpartiet på Stortinget støtter forslaget, mens det er usikkert om flere enn Per-Willy Amundsen fra Frp vil støtte det. Arbeiderpartiet sier de ønsker å jobbe for å realisere Nord-Norgebanen, men mener det må en ordentlig konseptvalgutredning til (KVU), og vil derfor ikke stemme for forslaget.

Reiselivsbransjen i Norge tror regionen reiselivet i Nord-Norge hadde vært tjent med å få jernbane videre nordover fra Fauske helt til Tromsø.

Les også: SV lei av løfter om utredninger: – Narrespill Nord-Norge har vært utsatt for i tiår

– Blir det bygget, er det positivt for reiselivet. Både fordi det på sikt kan få ned klimagassutslipp, og fordi det har potensiale til å bli en spektakulær togstrekning, sier Per-Arne Tuftin, direktør i interesseorganisasjonen Norsk Reiseliv, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at Norsk Reiseliv ikke har tatt stilling til om de mener det er politisk riktig å bygge tog videre nordover eller ikke.

– Her er det opp til politikerne å gjøre en grundig kost/nytte-vurdering, men vi ser at det blir stadig større etterspørsel etter å reise med tog, både fra nordmenn og utenlandske turister, sier Tuftin.

Han ser også at stadig flere av organisasjonens medlemsbedrifter blir opptatt av å fronte bærekraftig reiseliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hadde vært bra for reiselivet

Det samme ser Astrid Bergmål, leder for interesseorganisasjonen Virke Reiseliv.

Astrid Bergmål er leder for Virke Reiseliv. Foto: Virke
Astrid Bergmål er leder for Virke Reiseliv. Foto: Virke

– Vi ser en helt klar trend på at de som selger reiser i Norge og i utlandet er opptatt av å levere bærekraftige reiser, sier Bergmål til ABC Nyheter.

Hun påpeker imidlertid at det vil ta mange år å få Nord-Norgebanen CO2-nøytral, da er knyttet store utslipp til byggingen av banen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en utredning fra Jernbanedirektoratet som kom i fjor, vil det ta mellom 31 og 37 år før klimagassutslippet fra byggefase, drift og vedlikehold er innspart gjennom lavere utslipp i trafikkfasen.

– Samtidig bør man ha med perspektivet om at noen av toglinjene vi bruker i dag er over 100 år gamle.

Virke Reiseliv har ikke tatt noe offisielt standpunkt i saken om Nord-Norgebanen, eller om de ønsker denne prioritert over andre prosjekter.

– Vårt utgangspunkt er at vi heier på tog, og at vi synes det er bra at flere kan få muligheten til å oppleve Norge gjennom togvinduet. Vi ønsker mer tog over hele linja, ikke minst inn og ut av Norge, så det blir enklere for turister å ta seg hit den veien.

– Vi er absolutt positive til Nord-Norgebanen, og mener det hadde vært bra for reiselivet i Nord-Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 7 av 10 nordmenn ønsker tog helt til Finnmark

Artikkelen fortsetter under.

SE VIDEO: Torje Hanssen fra Troms AUF holder erotisk tale for Nord-Norgebanen.

NHO Reiseliv venter på utredning

Næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal. Foto: NHO Reiseliv.
Næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal. Foto: NHO Reiseliv.

Interesseorganisasjonen NHO Reiseliv har, i motsetning til Virke og Norsk Reiseliv, tatt et foreløpig standpunkt i saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– NHO Reiseliv støtter regjeringens forslag om en samlet utredning for fremtidig transportbehov i nord. Det betyr ikke at vi har tatt stilling for eller mot Nord-Norgebanen, men mener dette må ses på i en helhetlig sammenheng, skriver næringspolitisk fagsjef Ole Michael Bjørndal i en SMS til ABC Nyheter.

Mens MDG, Rødt, SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet alle uttalte seg positivt om Nord-Norgebanen i valgkampen sist høst, har ikke regjeringen tatt stilling til prosjektet enda.

I statsbudsjettet er det satt av 10 millioner kroner til en konseptvalgutredning (KVU) av «utvikling av transportløsninger i Nord-Norge, herunder Norge-Norge-banen». Det er denne strategien NHO Reiseliv slutter seg til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gjennom en helhetlig KVU kan man se landsdelens samlede transportbehov opp mot ulike måter å bygge ut ulike transportløsninger på, inkludert Nord-Norgebanen, for å se hva som vil være mest hensiktsmessig for framtiden, skrev statsminister Erna Solberg i en e-post til Dagsavisen i september.

Vedum om Nord-Norgebanen : – Det er ikke en kalkulator som skal utvikle Norge