Reiselivsgigant har inngått avtale med EU:

Booking.com forplikter seg til å slutte med manipulerende salgsteknikker

Booking.com selger overnattinger til over 28 millioner registrerte boenheter verden over.
Booking.com selger overnattinger til over 28 millioner registrerte boenheter verden over. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters

– Som en ledende markedsaktør er det avgjørende at selskaper som Booking.com er ansvarlige på dette området, sier EU-kommissær for justisspørsmål og forbrukerrettigheter.

Det nederlandske selskapet Booking.com ble stiftet i 1996, og har vokst til å bli en av de største aktørene innenfor reiseliv på nett. På nettsiden deres kan du blant annet bestille overnattinger hos privatpersoner, i ferieboliger og på hoteller. Men måten selskapet markedsfører tilbud og salg på har møtt kritikk fra EU.

Booking.com har blant annet innført tidsbegrensninger for å gjennomføre bestillinger, og fremstilt rabatter på en villedende måte. De har også kommet med påstander som «kun ett rom tilgjengelig til denne prisen» uten å være tydelige nok på hva det innebærer. Alt dette lover de nå å slutte med.

Etter et år med samtaler og forhandlinger kom EU-kommisjonen og Booking.com fredag fram til en avtale som forplikter reiselivsgiganten til å gjøre en rekke endringer på sine sider innen 16. juni 2020 slik at de opererer i tråd med EUs forbrukerlover.

– Som en ledende markedsaktør er det avgjørende at selskaper som Booking.com er ansvarlige på dette området, og sørger for at systemer for bestilling av overnatting på nett er fri for manipulerende teknikker, som å gjemme sponsorer i rangeringer, å legge unødvendig tidspress på kundene og presentere rabatter på en villedende måte, sier EU-kommissær for justisspørsmål og forbrukerrettigheter, Didier Reynders, i en pressemelding.

Dette er endringene Booking.com har forpliktet seg til å gjennomføre:

  • Gjøre det tydelig for forbrukere at påstander som «siste rom tilgjengelig!» kun referer til tilbudet på Booking.coms egen plattform.
  • Ikke presentere tilbud som tidsbegrenset dersom det samme pristilbudet fortsatt vil være tilgjengelig senere.
  • Tydeliggjøre hvordan søkeresultater er rangert, og hvorvidt betaling og sponsing fra den enkelte tilbyderen har påvirket deres plassering på resultatlisten.
  • Sørge for at det er tydelig om prissammenligninger er basert på ulike omstendigheter, for eksempel datoer for opphold, og ikke presentere slike sammenligninger som rabatter når det faktisk ikke er tilfellet.
  • Sørge for at prissammenligninger presentert som rabatter faktisk betyr at forbrukeren kan spare penger, for eksempel ved å ha med detaljer om standardpris som referanse.
  • Vise den totale prisen forbrukeren må betale på en klar og tydelig måte. Det inkluderer alle avgifter forbrukeren ikke kan unngå, som skatt og fastsatte gebyrer.
  • Tydeliggjøre hvorvidt en overnatting tilbys av en privat vert eller av en profesjonell aktør.
  • Presentere utsolgt overnatting i en plassering i søkeresultatet som er passende for søkekriteriene.

Booking.com sier de har forhandlet med EU frivillig, og sier til nyhetsbyrået Reuters at de er opptatt av å følge gjeldende lovverk og bidra til rettferdige konkurransevilkår i bransjen.

Personvernpolicy