Thomas Cook-konkursen: Hanne skulle reise med Ving – ferien gikk i vasken

Alle flyvningene til Thomas Cook er kansellert. Men Ving Norge jobber med å få sine reisende hjem igjen. Foto: Phil Noble, Reuters/NTB Scanpix
Alle flyvningene til Thomas Cook er kansellert. Men Ving Norge jobber med å få sine reisende hjem igjen. Foto: Phil Noble, Reuters/NTB Scanpix Foto: Phil Noble / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere tusen reisende er rammet av konkursen i britiske Thomas Cook. Flyene står på bakken og får ikke sendt folk ut eller hjem. Og igjen står passasjerene uten informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De kunne i hvert fall sendt en SMS, sier Hanne Nyrem Karlsen til ABC Nyheter.

En nesten 180 år lang reise synes å være ved slutten. I natt slo reisegiganten Thomas Cook seg konkurs. 35.000 reisende fra Norden, av dem mer enn 9.000 nordmenn, er rammet av konkursen.

Alle flyene til selskapet, som eier 117 fly, står på bakken. I morgentimene har de som reiser med Ving Norge etterlyst mer informasjon. Selskapet, som er eid av Thomas Cook, har lovet mer informasjon enn det så langt har gitt.

– Akkurat nå arbeider vi med å innhente all den informasjon vi kan. Samtidig er vår viktigste prioritert å hjelpe alle kundene våre, og først og fremst de som skal hjem i dag, forteller informasjonssjef Siri Røhr-Staff i Ving Norge.

Hun forteller at selv om selskapets eier er gått konkurs, betyr ikke det automatisk at også Ving Norge er konkurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil få folk hjem: Ving: Jobber intensivt for at alle skal komme hjem raskt

– Vi må gjøre en egen vurdering på situasjonen i Norden, og der er det vi jobber med nå, sier Røhr-Staff som hadde kalt inn til pressekonferanse klokken 12, men denne er utsatt.

Det hjelper lite for de som møtte opp på flyplassen i natt.

Dette har reisende krav på etter Thomas Cook-konkursen:

* Turister som er strandet som følge av konkursen, og som reiser med Ving, har krav på mat og nødvendig overnatting.

* Man har rett til å få penger tilbake for planlagte reiser dersom turen blir innstilt.

* Alle som er på chartertur eller en sammensatt reise med Ving, er sikret av Reisegarantifondet dersom også Ving Norge går over ende. Dette gjelder imidlertid ikke om man bare har bestilt flyreise gjennom Ving eller Thomas Cook.

* Reisende som kun har bestilt flybillett direkte gjennom Thomas Cook, må selv ordne hjemreise. Om betaling av turen er gjort med kredittkort, har man rett til å få billetten refundert fra kredittkortselskapet. Om det er brukt betalingskort som VISA eller MasterCard, må man kontakte banken.

* Ving har ikke ansvar for forhold som er utenfor selskapets kontroll. Trolig har man derfor ikke rett på erstatning ut over pengene for reisen.

(Kilde: Forbrukerrådet, Reisegarantifondet)

Ingen informasjon

Etter to korte timer søvn stod Hanne Nyrem Karlsen opp midt på natten. Slik de som reiser med charter er blitt vant med. Karlsen skulle denne uken endelig ta ut sommerferie, i Hellas.

Mange nordmenn berørt: Ving: 9.000 nordmenn berørt av Thomas Cook-konkurs

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da hun forlot hjemmet i Oslo, var det litt over en time siden nyheten om at Ving Norges eier var gått konkurs. Men kvelden i forveien fikk Karlsen meldingen om at hun kunne sjekke inn på flyet. Dessuten hadde hun ikke mottatt noen informasjon om at flyet ikke kom til å gå, hverken i tekstmelding, e-post eller Vings egen app.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klokken 05 kommer Karlsen inn i avgangshallen på Gardermoen.

– Da vi kom opp stod det ingenting noen steder. Og da jeg sjekket i innsjekkingen stod det bare en blå skjerm med «Thomas Cook awaiting information» på, forteller Karlsen til ABC Nyheter.

Dro igjen

Hun forteller at de som skulle reise med flyselskapet ble stående rundt, litt umotivert, og lurte på hva som skjedde. Etter hvert kom en mann å satte seg i innsjekkingsskranken, men sa ingenting og etter hvert begynte de reisende å gå fram til ham.

– Han sa at han ikke visste noenting, neivel, men vi spurte om det ble noen tur, og da svarte han nei. Men så visste han da noe. Karen forsvant etter en stund, uten å ha gitt noen ordentlig informasjon. Det er utrolig dårlig at de ikke kunne gi oss informasjon. Det kunne stått en ansatt der som ga oss informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter en del timer på Gardermoen, vendte Karlsen snuten tilbake til Oslo. Med uforrettet sak. Da ABC Nyheter snakket med henne, tre timer etter flyet skulle gått, var hun hjemme og frysen. Karlsen hadde forberedt seg på å tilbringe lunsjen i 24 varme grader, ikke de 11 lettere kjølige i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen hjelp å få: Johnson ville ikke komme Thomas Cook til unnsetning

– Det hadde vært ganske deilig. Nå har fått litt mer informasjon fra Ving om at vi får tilbakebetalt pengene for reisen, forteller Karlsen.

Hun har i morgentimene avtalt med sjefen at hun kommer tilbake på jobb, og er der til torsdag. Så prøver hun igjen. Men det er ikke sikkert det blir så lett, for det er på tampen av sesongen.

– Dette var liksom sommerferien min. Så litt ekstra irriterende. At selskapet går konkurs får jeg ikke gjort noe med, det er mangelen på informasjon som er irriterende. De kunne i hvert fall sendt en sms.