Cathay Pacific har kamera som overvåker passasjerene

In this photo taken on August 7, 2018, Cathay Pacific Airways passenger jets are seen on the tarmac at Hong Kong's international airport. Cathay Pacific Airways will release its 2018 interim results later on August 8. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE
In this photo taken on August 7, 2018, Cathay Pacific Airways passenger jets are seen on the tarmac at Hong Kong's international airport. Cathay Pacific Airways will release its 2018 interim results later on August 8. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE Foto: Anthony Wallace / AFP

Sikkerhetsårsaker begrunner Hongkong-selskapet Cathay Pacific overvåkningen med. – Ikke aktuelt for oss, melder Norwegian og SAS.

I en tid da vi i Norge diskuterer om alkohol burde være ulovlig på flyvninger, og vi ser passasjerer skape så mye uro om bord at fly må snu, tar det Hongkong-baserte flyselskapet Cathay Pacific grep om sikkerheten.

Ifølge amerikanske CNBC har flyselskapet installert CCTV-kameraer (overvåkningskameraer) i kabinen. Dette gjør de for å ha overblikk på passasjerene, av sikkerhetsmessige årsaker.

Flyselskapet annonserte at kameraene er installert gjennom oppdaterte retningslinjer for personvern.

«I tråd med ordinær praksis og for å beskytte våre kunder og bemanning om bord har vi installert overvåkningskamera i våre flyplassalonger og om bord i våre fly av sikkerhetsmessige årsaker», heter det i en uttalelse gjengitt av britiske The Independent.

Kunngjøringen skapte uro om hvor flyselskapet hadde installert kameraene, men Cathay Pacific har ifølge CNBC gått ut og sagt at disse ikke er på toalettene eller i underholdningssystemet på flyene.

Tidligere i år ble det kjent tre av verdens største flyselskap har kamera i underholdningssystemet i seteryggene på flyene, men at disse ikke er slått på.

Rart krav: Flykapteinen ville ha sjampanje på jobb

Ikke i Norge

I Norge har ingen av de to største flyselskapene installert overvåkningskameraer i kabinen.

– Nei, vi har ikke overvåkningskameraer i kabinen, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian i en epost til ABC Nyheter. – Det er ikke aktuelt for oss, forklarer hun videre.

Frykter for sikkerheten: Tidligere Boeing-sjef vil ikke la familien fly med Max-flyene

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge sier til ABC Nyheter at heller ikke de har slik overvåkning.

– Vi mener at med de rutinene vi har knyttet opp til uregjerlige passasjerer så klarer vi godt å håndtere dette, og å dokumentere hendelser om de har en alvorlighetsgrad som kan bli knyttet til politianmeldelse.

Vanskelig å forsvare

Ifølge fagdirektør for teknologi Atle Årnes i Datatilsynet hindrer både norsk og europeisk lovgivning, uten korrekt tillatelse, å filme og gjøre opptak av passasjerene. Altså må Cathay Pacific eller andre flyselskap, som henvender seg til europeere, som ønsker slike system og vil fly europeere til og fra kontinentet forholde seg til europeisk lovgivning. Samtidig er det noen forutsetninger som gjør at man kan drive slik overvåkning. Som sikkerhetsargumentet.

– På Oslobussene er det overvåkning som tas kun fram om det er en hendelse. På fly kan det argumenteres for et kamera på døren til cockpit for at kapteinen skal kunne se hva som foregår i kabinen, og vurdere om opptak da er nødvendig.

Men når man snakker om å bruke dette til andre formål enn til sikkerhet begynner det å bli mer problematisk, da må de forholde seg til lovverket vi har i Europa om de henvender seg til europeere, mener han og fortsetter:

Les også: Mayday fra fly: – Et mirakel at det klarte å lande

Her kan man for eksempel ikke bruke samtykke som hjemmel, det vil ikke fungere. For sikkerhetsformål kreves det også at tiltaket er nødvendig, og vi ser at personopplysninger kan komme på avveie, feil kan gjøres, og slike feil kan gjøre kundene utsatte. Her må man altså vurdere hva man vil utsette sine kunder for.

Om man tenker på kamera på hver eneste seterygg, fra europeisk synspunkt høres dette helt utrolig ut. Hvordan skal man forsvare slik overvåking?

Årnes mener at dette vil være såpass alvorlig at det vil måtte diskuteres hvordan internasjonale krav skal være.

– Ikke bare i Europa er det streng lovgivning. Også andre utenfor Europa følger opp med strenge lover for personvern.

Personvernpolicy