Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Tunnel-kart for syklister: – Essensielt for alle som skal på langtur i Norge

Det er ikke rent få tunneler å holde styr på i Norge. Dette kartet på nettsiden Cycletourer er et svært nyttig hjelpemiddel for å navigere norske tunneler for syklister. Røde tunneler er ulovlige å sykle gjennom. Gule er lovlige, men byr på utfordringer, mens grønne stort sett er egnet for sykling. Nettsiden mangler informasjon om tunneler markert i hvitt, da den er basert på frivillige bidrag.
Det er ikke rent få tunneler å holde styr på i Norge. Dette kartet på nettsiden Cycletourer er et svært nyttig hjelpemiddel for å navigere norske tunneler for syklister. Røde tunneler er ulovlige å sykle gjennom. Gule er lovlige, men byr på utfordringer, mens grønne stort sett er egnet for sykling. Nettsiden mangler informasjon om tunneler markert i hvitt, da den er basert på frivillige bidrag. Foto: Skjermdump Cycletourer

Det er ikke bare enkelt å være syklist i Norge med over 1000 tunneler å holde styr på. Heldigvis finnes det gode hjelpemidler.

LINDESNES - NORDKAPP (ABC Nyheter): Det finnes over 1000 tunneler langs norske bilveier, som skaper utfordringer for syklister. Noen tunneler er ulovlige å sykle gjennom på grunn av faktorer som trafikkmengde, lengde og ventilasjon. Det er Statens vegvesen som avgjør hvorvidt er lov for å sykle gjennom tunneler eller ikke.

Andre, lovlige tunneler er skumle å sykle fordi de er mørke, smale eller veldig bratte. Ofte finnes det alternative ruter for syklende, enten det er tilrettelagte sykkelveier eller gamle veier som har blitt erstattet av nye tunneler. De alternative rutene er ofte lite eller ikke trafikkerte overhodet, og mange av dem byr på flotte naturopplevelser.

For å komme forbi noen av få de ulovlige tunnelene i Norge har syklende ikke annet valg enn å ta ferge eller buss.

Men hvordan kan du vite hvilke tunneler som er ulovlige, hvilke som er skumle og hvilke som har alternative ruter?

Syklist drømte om Norge i to år: – Den perfekte destinasjonen

(Saken fortsetter under)

Journalist Elisabeth Bergskaug på vei gjennom en tunnel i Nordland. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Journalist Elisabeth Bergskaug på vei gjennom en tunnel i Nordland. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Brukervennlig fargemerking

I prosjektet «To på strømmen - Norge på langs på elsykkel» sykler jeg og kollega Roger Grosvold fra Lindesnes til Nordkapp med batterihjelp.

For å navigere Norges kompliserte tunnel-landskap, er vi helt avhengige av et hjelpeverktøy på nett: Kart over norske tunneler på nettsiden Cycletourer website.

Kartet finner du her.

Nettsiden drives av to pensjonerte lærere fra Storbritannia, og det grundige tunnelkartet er satt sammen med god hjelp fra frivillige syklister som har lagt inn informasjon. Kartet viser de aller fleste tunnelene i Norge, markert i grønt, gult eller rødt.

Røde tunneler er forbudte for syklister, gule er lov å sykle gjennom, men problematiske å passere, mens de som er markert i grønt er gode å sykle gjennom.

– Etter en halvtime-trekvarter så merker man at man blir litt sånn småeuforisk og glad, og du får lyst til bare fortsette å sykle, forteller frilufts- og sykkelskribent Øyvind Wold. Foto: Privat
– Etter en halvtime-trekvarter så merker man at man blir litt sånn småeuforisk og glad, og du får lyst til bare fortsette å sykle, forteller frilufts- og sykkelskribent Øyvind Wold. Foto: Privat

– Det er veldig brukervennlig fargemerking, sier Øyvind Wold i Syklistenes Landsforening til ABC Nyheter.

Han er selv så stor langtur-entusiast at han har skrevet bok med tips til langtur på sykkel sammen med sykkel-blogger Lars Erik Sira.

Jeg vil si at de fleste urutinerte syklister bør holde seg til de grønne tunnelene. De som er rutinerte og tåler litt trafikk og mørke kan våge seg på de gule. Ser du at tunnelen er rød, er det bare å glemme den og begynne å tenke på alternative ruter med én gang.

Les også: – Bare et tidsspørsmål før elsykkel-turisme blir utbredt

– Stor verdi

I tillegg til å være fargemarkert, har hver enkelt tunnel en beskrivelse av hva som venter deg hva belysning, terreng og ventilasjon angår. I tillegg står det hvor lange tunnelene er, og flere av tunnelene er også avbildet. Alternative ruter står ofte beskrevet.

– Informasjonen som følger med tilfører en stor ekstra verdi. Veien rundt tunnelen er alltid finere. Først og fremst fordi du slipper tunnel, men også fordi du kan oppleve gamleveien på godt og vondt. Det er et opplevelsespotensiale der, mener Wold.

Camping-kommentar: Luksus i livet er et eget bad med dusj inkludert i prisen

(Saken fortsetter under)

Et eksempel på hva slags informasjon du kan få om de enkelte tunnelene. Foto: Skjermdump Cycletourer
Et eksempel på hva slags informasjon du kan få om de enkelte tunnelene. Foto: Skjermdump Cycletourer

Roger og jeg sjekker tunnelkartet hver eneste kveld for å finne ut hva som venter oss av tunneler neste dag, og hvilke alternativer vi har. Om vi må gjennom lange tunneler, finner vi fram refleksvestene og forbereder oss mentalt. Om vi må velge omveier, kan vi peke dem ut allerede kvelden før, og finne ut hvor ruta vår går.

– Skal man sykle i en tunnel, så vil man vite litt om det på forhånd. Man vil gjerne vite lengden og om det er belysning. Om jeg ikke vet noe om det, ville jeg nesten ikke turt å sykle i en tunnel. Da ville jeg tenkt meg om to ganger, så det verktøyet er supernyttig og nesten essensielt for alle som skal på en langtur i Norge, mener Wold.

Statens vegvesen skal også ha et kart over norske tunneler for syklister. Jeg har ikke klart å spore opp det på nett, men ifølge Wold finnes det i analog versjon.

Samleside: Les alle artiklene fra «To på strømmen»

Følg «To på strømmen» på Facebook.

SE VIDEO: Elisabeth og Roger sykler gjennom fire tunneler mellom Nesna og Jektvik.