Vil bygge enorm hage rundt Eiffeltårnet

Illustrasjon av hvordan området rundt Eiffeltårnet skal bli når det blir bilfritt.
Illustrasjon av hvordan området rundt Eiffeltårnet skal bli når det blir bilfritt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Parken rundt Eiffeltårnet skal rustes opp for 700 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eiffeltårnet er Paris sin aller fremste turistattraksjon. Årlig lokker den hele 30 millioner mennesker til sentrum av den franske hovedstaden, mellom seks og syv millioner av dem besøker selve tårnet.

Den enorme tiltrekkingskraften på landemerket fra 1889 fører imidlertid til et stor press på grønnarealene rundt, der flere tusen besøkende daglig stuer seg sammen på et relativt lite område for å ta et best mulig bilde av tårnet.

Nå skal hele parken rundt Eiffeltårnet rustes kraftig opp. Innen 2024 skal parken rustes opp for 700 millioner kroner og bli bedre tilpasset gående og syklister, skriver avisen Daily Mail.

Les også: Eiffeltårnet feirer 130 år med brask og bram

Det er arkitektfirmaet Gustafson, Porter + Bowman som har fått oppdraget med å redesigne den 1,6 kilometer lange parken, som går fra Place du Trocadéro (som får et grønt amfiteater), over broen Pont d'Iéna, som skal bli en ren fotgjengerbro, og hele veien til avslutningen av dagens park, Marsmarken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette kan bli den største hagen i Paris. Men med mye større biologisk mangfold, mye mer økologi, uttaler landskapsarkitekt Kathryn Gustafson fra arkitektkontoret Gustafson, Porter + Bowman.

Det er ventet at det meste av arbeidet vil være ferdig innen de olympiske sommerlekene åpner i Paris i 2024.

Les også: Trapp fra Eiffeltårnet kan bli din

Til venstre vinnerforslaget av hvordan parken rundt Eiffeltårnet vil fortone seg når den står ferdig i 2024. Til høyre - dagens situasjon. Foto: Gustafson, Porter + Bowman / Google Maps.
Til venstre vinnerforslaget av hvordan parken rundt Eiffeltårnet vil fortone seg når den står ferdig i 2024. Til høyre - dagens situasjon. Foto: Gustafson, Porter + Bowman / Google Maps.