Qantas kvitter seg med søppel for å bli mer miljøvennlige

Qantas vil droppe alt av søppel på sine flyvninger. Foto: David Gray, REUTERS
Qantas vil droppe alt av søppel på sine flyvninger. Foto: David Gray, REUTERS Foto: David Gray / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS og Norwegian tar flere grep for å møte krav fra myndighetene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere denne uken skrev den australske avisen The Sydney Morning Herald at Australias nasjonale flyselskap, Qantas, sikter mot at dere flyvninger skal ha nullavfall-flyvninger.

Avisen skriver at på selskapet flyvninger benyttes 100 millioner ting av plast som glass, bestikk og matoppbevaring.

– Kabinpersonalet ser mengder med avfall hver eneste dag og ønsker å eliminere dette. Dessuten krever aksjonærene våre at vi gjør mer for å redusere vårt miljøavtrykk, sier innenriksdirektør Andrew David i Qantas til avisen.

CO2-utslipp er en gjenganger luftfartindustrien møter daglig. I Sverige er begrepet «flyskam» presentert og handler om skam knyttet til det å fly på grunn av utslippene.

Tall viser at innenriksfly står for opp mot 2,5 av Norges Co2-utslipp. Tar vi med utenrikstrafiken, altså inn og ut av Norge, kryper tallet opp mot ti prosent. Men ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge må vi i så fall også ta med militær luftfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høytflyvende: SAS rangert best i Europa – Norwegian med voldsomt fall

Renere fly

Johansen snakker på inn- og utpust over telefonen. Han ivrer etter å snakke om arbeidet SAS er i gang med for å redusere sitt avtrykk.

– Problemet er ikke plast, men plast på avveie, slår han fast.

– Vi bruker både trebestikk og plastbestikk, men da er plasten resirkulerbar. I sammenheng med mat er plast viktig fordi det konserverer og holder maten frisk og fin. Men det blir resirkulert, sier han og slår fast at selskapet allerede gjør en rekke av tingene de er i gang med i Australia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For eksempel må flyene vaskes. De ordinære ruteflyene til SAS krever 3.000 liter vann for å bli rene.

Ifølge Johansen har innføring av en tørrvask gjort at selskapet sparer 98 prosent av vannet, og at såpen som benyttes er laget av nedbrytbare materialer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– At dette gjør at flyet glattere og dermed får mindre luftmotstand, er ytterligere en miljøbonus, slår informasjonssjefen fast.

Kraftig bommert: SAS landet på feil flyplass: – Det er sykt pinlig

(Saken fortsetter under)

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Reduserer matsvinn

Biodrivstoffprogram skal sørge for bærekraft i hele verdikjeden i løpet av 10 år.

– Nye fly alene holder ikke så drivstoffet er vesentlig for markant å få ned utslippene i luftfarten, forteller Johansen.

Men tilbake til innsiden av kabinen. SAS' informasjonssjef forteller at maten om bord på flyene både er kortreist og økologisk. Men det handler også om at emballasjen er mulig å resirkulere, og at matsvinnet reduseres.

– Vi legger opp til at kundene selv på forhånd skal kunne velge hva de spiser om bord. På den måten blir det ikke bestilt fot mye mat, som igjen gjør at vi slipper å kaste så mye mat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler om hver minste lille detalj, som toalettvesken på langreisene. Teppene i kabinen som er lettere enn før. Alt er blitt lettere i kabinen. På ti år er C02-utslippene til SAS redusert med 14,3 prosent. De neste fem årene skal disse reduseres med ytterligere 20 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjerner plast i teppene

Ambisjoner har de også i Norwegian. Talsperson Astrid Mannion-Gibson i Norwegian forteller til ABC Nyheter at selskapet planlegger å ta bort plastikkene på teppene om bord.

Astrid Mannion-Gibson. Foto: Norwegian
Astrid Mannion-Gibson. Foto: Norwegian

– Vi prøver selvfølgelig også å bruke mer miljøvennlig plast som er produsert av resirkulert materiale der det er mulig. Vi jobber nå med å bytte ut flere plastprodukter med mer miljøvennlige alternativ om bord.

Det aller viktigste bidraget er å investere i nye fly, skriver hun i en e-post. Og viser til at selskapets investering i nye fly har bidratt til reduksjon av utslippene med 30 prosent per passasjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre bidrar også avansert værdata til å beregne mer effektive flyvninger, som holder forbruket av drivstoff nede. Også Norwegian har lagt opp til forhåndsbestilling av varmmat for å redusere matsvinn.

– Slik at vi ikke sitter igjen med mat som myndighetene krever at vi kaster, avslutter Mannion-Gibson.

Fortsatt vekst: Fortsatt vekst for Norwegian

Tøft økonomisk: Norwegian-smell på 2 milliarder kroner i første kvartal