Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Elsyklistens beste tips til langturen

I 2015 syklet Henrik Kyte Assmann Norge på langs med elsykkel, fra Nordkapp til Lindesnes. Nå gir han ABC Nyheters journalister sine beste tips.
I 2015 syklet Henrik Kyte Assmann Norge på langs med elsykkel, fra Nordkapp til Lindesnes. Nå gir han ABC Nyheters journalister sine beste tips. Foto: Henrik Kyte Assmann
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Viktig å smøre understellet hver dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sommeren 2019 skal ABC Nyheters journalister Roger Grosvold og Elisabeth Bergskaug (undertegnede) sykle Norge på langs på 47 dager og dele opplevelser, møter og severdigheter med ABC Nyheters lesere i prosjektet «To på strømmen». Startskuddet for turen går 21. mai fra Lindesnes, og vi ankommer Nordkapp 4. juli.

Du kan lese mer om «To på strømmen» her.

I forberedelsene til prosjektet har vi blitt kjent med Henrik Kyte Assmann (27). Han syklet Norge på langs på elsykkel i 2015. En artikkel om turen hans i magasinet «Elsykkel» ga oss ideen om å dra på langtur selv.

Vi har spurt Assmann om å dele sine erfaringer med oss i våre foreberedelser.

(Artikkelen fortsetter under)

Henrik Kyte Assmann med sykkelen sin i Finnmark, tidlig på sykkelturen. Foto: Henrik Kyte Assmann
Henrik Kyte Assmann med sykkelen sin i Finnmark, tidlig på sykkelturen. Foto: Henrik Kyte Assmann

Fantastiske Norge

– Hva var det beste med turen din?

– Det beste var å se at fantastiske feriedestinasjoner ikke krever flyturer og lange reiser. Vi har det i vår egen bakgård. Jeg fikk bekreftet at Norge er så vakkert som noen påstår.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan planla du ruten din?

Under planleggingsfasen var det fysiske kart som gjaldt for Assmann. Foto: Henrik Kyte Assmann
Under planleggingsfasen var det fysiske kart som gjaldt for Assmann. Foto: Henrik Kyte Assmann

– I planleggingsfasen brukte jeg nesten bare fysiske kart. Mens jeg syklet brukte jeg Google maps med GPS.

– Hvor langt syklet du hver dag?

– Godt over 100 kilometer. Det lengste jeg syklet var 180 kilometer, fra Storvik til Mo i Rana. Ofte mellom 120 og 150 kilometer. Gjerne 8-10 timer hver dag. Jeg tror gjennomsnittsfarten min var på 17-18 kilometer i timen. Med pauser hver time, annenhver time, brukte jeg rundt 6-7 timer på 100 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva gjorde du med mat og drikke under etappene?

– Jeg hadde med meg fire til seks liter vann hver dag. To flasker var festet på sykkelen, i tillegg hadde jeg brusflasker liggende i baggen. To kilo ekstra vann er alltid greit å ha. Det hendte ofte at jeg drakk alt. Det var mye varmt vær og jeg syklet langt. Lunsj og middag varierte med hvor jeg syklet. Lunsj kunne ofte være på en kafé eller burger fra en bensinstasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om Assmanns sykkeltur: Forandret av gjestfrie Norge

Henrik Kyte Assmann:

  • Henrik Kyte Assmann (27) kommer fra tettstedet Valle i Aust-Agder. Han bor og jobber i Kristiansand, men er veldig stolt over å komme fra Valle. Han ser ikke bort fra at han flytter tilbake til hjembygda en dag.
  • Er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøgskole i Bergen.
  • Jobber i et regionalt traineeprogram hvor han er utplassert i ulike bedrifter. I øyeblikket jobber han i det statlige selskapet Nye Veier AS.
  • I juli 2015 syklet han Norge på lang på elsykkel fra Nordkapp til Lindenes. Han brukte 30 dager, og hadde tre hviledager underveis. Turen har hatt en stor innvirkning på livet hans. Assmann har selv blitt mer gjestfri og åpen etter å ha sovet hos fremmede i én måned. Samtidig hjalp turen ham med å finne ut av hva han ville jobbe med, og han tror ikke han hadde endt opp på samme yrkesvei og fått de samme jobbene hvis det ikke var for sykkelturen.

Utfordret av ensomheten

– Var det mye vedlikehold med sykkelen underveis?

– Nei. Det eneste jeg gjorde var å bytte plassering på fordekket og bakdekket halvveis, slik at slitasjen skulle bli lik på begge dekkene. Det fikk jeg hjelp til i en sykkelsjappe.

– Hva var den største utfordringen underveis?

– Ensomheten. Jeg skulle gjerne ha delt opplevelsen med noen. Jeg kunne gjennomført turen igjen hvis jeg hadde selskap.

Pakking før avreise. Hva skal med og hva skal bort? Assmann følte hverken at han hadde med noe som var overflødig eller at han burde tatt med noe mer. Foto: Henrik Kyte Assmann
Pakking før avreise. Hva skal med og hva skal bort? Assmann følte hverken at han hadde med noe som var overflødig eller at han burde tatt med noe mer. Foto: Henrik Kyte Assmann

– Hvor godt forberedet du deg fysisk?

– Jeg syklet en del lange turer på fire-fem timer på hybridsykkel i Bergen. Jeg trengte mye kjernemuskulatur, og la inn en ekstra innsats de siste månedene med trening av kjerne, rygg og skuldre.

– Hvor fysisk tungt var det å gjennomføre turen?

– På de lengste etappene var det tungt. Det var nok dels i musklene og dels på grunn av energinivået. Det er viktig å spise mye. Jeg hadde alltid bananer og energibarer klare. Det var særlig viktig de siste timene før batteriene på elsykkelen var tomme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Topp 10 langdistanseturer på sykkel gjennom Europa

– Tror du det er viktig å være i god form?

– En ting er trening. Det er like viktig å jobbe med stillingen du har når du sykler. Du må stramme magemuskler og rygg litt, så ikke all belastningen er på skuldrene. Du må balansere vekten mellom mage- og ryggregionen og skuldrene. Jeg leste meg opp på riktig teknikk før jeg dro. Når du skal ha mange tråkk er det viktig å bruke energien på best mulig måte. Jeg vil si at form er en tredjedel, teknikk en tredjedel og forebygging er en tredjedel.

– Forebygging?

– En god sykkelbukse er helt nødvendig. Dårlig sykkelbukse og gnagsår kan være like ille som det å være dårlig trent. Dere må ta vare på stumpen. Jeg smurte understellet med kremen Chamois hver morgen. Det reduserer friksjon. Det, kombinert med god sykkelbukse, gjorde at jeg ikke fikk gnagsår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under)

Vel fremme på Lindesnes ble Assmann møtt av familien. Foto: Henrik Kyte Assmann
Vel fremme på Lindesnes ble Assmann møtt av familien. Foto: Henrik Kyte Assmann

Veien er målet

– Vi har fått litt ulike råd hva gjelder skotøy. Bør vi bruke sykkelsko?

– Jeg ville aldri droppet det. Det var et viktig hjelpemiddel for meg. På vanlige pedaler får du kun nedtråkket og ikke opptråkket. Det er en del å hente i opptråkket når du skal trå så lenge og så mye. Du får opptil 30 prosent mer energi ut av tråkket ditt med sykkelsko. De kommer særlig til sin rett på etapper med mye stigning.

– Var det noe du ville gjort annerledes?

– Jeg skulle ønske jeg hadde 35-40 dager til rådighet istedenfor bare 30. Jeg måtte forte meg gjennom Nord-Norge, som var den fineste delen, og det var litt synd.

– Hva bør vi glede oss til?

– Helgelandskysten, Lofoten, Vesterålen og Senja. Gled dere til Kvaløya ved Tromsø. Der ligger Eide landhandel, det er skikkelig beundringsverdig hva de har fått til. De øde viddene i Finnmark gjorde også inntrykk.

– Er det noen siste råd du vil komme med?

– Vær åpen med de dere møter langs veien. Tør å bli kjent med menneskene dere møter og la dem bli kjent med dere. Husk at målet i seg selv ikke nødvendigvis er det største målet, men alt som skjer underveis. Veien er viktigst. Målgang er sekundært.