Tyrkiaturen rammes av økt norsk flyskatt

Den økte norske flyskatten innebærer at de som skal reise på ferie til Tyrkia i sommer må betale 200 kr i flyavgift. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Den økte norske flyskatten innebærer at de som skal reise på ferie til Tyrkia i sommer må betale 200 kr i flyavgift. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. april senkes flyavgiften til europeiske destinasjoner. For alle andre reisemål blir avgiften økt til 200 kroner. Det slår uheldig ut for et av nordmenns mest populære ferieland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag har flypassasjeravgiften én sats (84 kroner) for alle flyvninger fra norske lufthavner, uavhengig av lengde. Fra 1. april blir satsen 75 kroner per passasjer for reiser med sluttdestinasjon i Europa og 200 kroner for alle andre flyginger.

Den økte norske flyskatten innebærer at de som skal reise på ferie til Tyrkia i sommer må betale 200 kroner i flyavgift. Fordi til tross for at deler av Tyrkia befinner seg i Europa, opererer den nye avgiften med en geografisk grense:

Den sier at alle land med hovedsteder lenger unna enn 2500 km fra Oslo skal ha høy skatt.

Norge-sjefen for det tyrkiske lavprisselskapet Pegasus Airlines mener økningen er urettferdig og at den ødelegger for ferietrafikken til Tyrkia.

I en kommentar til flysmart24.no peker han på at Hellas og Tyrkia konkurrerer hardt om de norske turistene. Men der avgiften til nabolandet Hellas senkes til 75 kroner, øker altså avgiften til Tyrkia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Flypassasjeravgiften endres fra 1. april

– Dette rammer Tyrkia på en urettferdig måte. Det er vanskelig å forstå at ikke norske myndigheter oppfatter Tyrkia også som en del av Europa og sørget for lav avgiftssats til landet, sier Selim Soyer til flysmart24.no.

Ifølge Soyer fører den forhøyede flyskatten til at Pegasus vil begrense sin satsning på antall avganger fra Norge.

Les også: Ballong-bonanza over Tyrkias utenomjordiske landskap

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Norwegian har reagert på samme måte som Pegasus, og mener at reglene for hva som faller innenfor «lange ruter» bør justeres slik at ikke passasjerer til Tyrkia, Marokko og Dubai får samme avgiftsbelastning som de som skal til USA og Australia, skriver flysmart24.no.

Den omdiskuterte avgiften, som ble innført på alle flyginger fra norske flyplasser i 2016, ble blant annet oppgitt som grunn da Ryanair la ned all sin trafikk fra Moss Lufthavn Rygge. Dette skulle bli kroken på døra for den sivile trafikken fra flyplassen i 2017.

I Finansdepartementet fastholder man de nye satsene som er satt for den økte avgiften.

Les også: Halfdan var her