Hele verden lar seg fascinere av Under: - Det har vært helt sjukt!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Restauranten Under i Lindesnes er Europas første og verdens største undervannsrestaurant. Nyheten om den unike restauranten går verden rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interessen har vært upåklagelig for Norges og Sørlandets nye undervannsrestaurant Under. Den Snøhetta-designede restauranten ved Lindesnes åpner for allmennheten i april, men har allerede fått over 7000 bestillinger. Det er imponerende med tanke på at restauranten bare har 40 bordplasser.

Men det er ikke bare her til lands det legges merke til restauranten til vanns.

Medier over hele verden har de siste dagene brukt spalteplass på den norske restauranten som serverer middag på fem og en halv meters dyp.

– Responsen har vært helt sjuk, forteller Bernt Dag Ravnevand, markedsansvarlig i Under, til ABC Nyheter.

Han forteller at 725 redaksjonelle medier har skrevet om den undersjøiske restauranten de siste tre dagene, og at nyheten om Under ifølge analyser hadde en potensiell digital rekkevidde på hele 463,6 millioner mennesker torsdag denne uken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er særlig tyske medier som er interesserte, forteller Ravnevand.

Han tror det er kombinasjonen som gjør Under så spennende for folk flest.

– Mystikken og arkitekturen med bygget, vinduet, havet, marinbiologien i kombinasjon med at vi skal servere utrolig god mat gjør at mange ser flere aspekter som de lar seg fascinere av.

Stor oppmerksomhet i internasjonal presse

Independent, Forbes, New York Post, Deutsche Welle, Financial Times, Daily Mail, India Today, New Zealand Herald, Wall Street Journal, Vogue, Lonely Planet, CNN og nyhetsbyrået Reuters, som leverer innhold til aviser og nyhetstjenester over hele verden er bare noen av mediene som de siste dagene har omtalt den unike restauranten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At oppmerksomheten er enorm bekreftes også av Katrine Mosfjeld i Innovasjon Norge.

– Vi har opplevd vilt mye respons. I løpet av de første 48 timene fra vi arrangerte pressetur til Under og sendte ut pressemelding registrerte vi over 500 relevante artikler i over 20 ulike land. Og vi tror absolutt det vil komme mer, forteller Mosfjeld til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Du bør ikke ha høydeskrekk om du vil spise her

– Sørlandet har vært underkommunisert

Hun synes det er vanskelig å sette noe pris på hva omtalene er verdt, men understreker at verdien av markedsføringen er høy. Det får dessuten ekstra troverdighet når det omtales redaksjonelt.

– Det som også er gøy er at mange av avisene i sine omtaler velger å inkludere regionen rundt. Sørlandsregionen har vært underkommunisert til utlandet, det er først og fremst nordmenn som vet at det er en juvel, men til utlandet har det gjerne vært fjorder og nordlys som har vært solgt inn. Nå merker vi interesse for Sørlandet og der bidrar Under veldig, forteller en begeistret Mosfjeld.

Les også: Bli med under vann

Saken fortsetter under bildet

Interiør fra restauranten Under som åpner på Spangereid i Lindesnes 20. mars. Landets første og eneste undersjøiske restaurant er designet av arkitekter fra Snøhetta. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix.
Interiør fra restauranten Under som åpner på Spangereid i Lindesnes 20. mars. Landets første og eneste undersjøiske restaurant er designet av arkitekter fra Snøhetta. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix.

«Vidunderet Under»

Etter et raskt nettsøk på utenlandske nyheter med andre språk enn engelsk, dukker det også opp artikler fra mange franske medier, spanske og russiske.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Liker du å spise fisk mens du titter på fisk? Da kan du glede deg til et besøk på den nyskapende restauranten Under med dansk sjefskokk om bord,» skriver danske BT.dk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Vidunderet Under» er overskriften til anerkjente Financial Times, som fortsetter med å beskrive restauranten som «et dramatisk spisested under vann i et avsidesliggende kystsamfunn».

New York Post skriver at den undersjøiske restauranten er «incredible» (utrolig).

Ifølge Reuters journalist, som nylig besøkte Under, føltes det å gå inn i restauranten litt som å tre inn i en sauna, på grunn av trepanelet som utsmykker inngangen.

Les også: Enorm pågang til Europas første undervannsrestaurant

Tasting-meny med 18-20 retter

Britiske Independents journalist beskriver det store vinduet som vender ut mot havdypet og skriver at «resten av designet er nakent for ikke å stjele fokus fra fiskene, med trevegger, bord, tak og stoler, betongtrapp og nøytralt gulv.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For oss i Innovasjon Norge er Under en mulighet til å snakke om både den unike undervannsrestauranten og om Norge til nye målgrupper. Og så er det både imponerende og gøy at et brødrepar fra det trausteste Sørlandet er så uredde og dyktige at de klarer å stable på bena noe så unikt på bare 2,5 år, forteller Katrine Mosfjeld.

Det er brødrene Gaute og Stig Ubostad fra Lyngdal som er de store investorene bak 70-millioners prosjektet. De har fått med seg den danske kokken Nicolai Ellitsgaard Pedersen som kjøkkensjef. Det skal serves nordisk mat til utsikten av det ruskete farvannet ved Norges sørligste punkt. Tasting-menyen består av 18-20 retter.

Les også: Restaurant og butikk for mus åpnet i Malmö

Les også: På denne Budapest-restauranten får barna spise gratis hvis du slår av mobilen